Spot On

Handle-appen som viser deg matvarene som straks går ut på dato

Skal redusere matsvinn i norsk dagligvare.

NY HANDLE-APP: Med Spot On kan du se hvilke matvarer i en butikk som snart går ut på dato - og som du får til rabatterte priser. Foto: Produsenten
NY HANDLE-APP: Med Spot On kan du se hvilke matvarer i en butikk som snart går ut på dato - og som du får til rabatterte priser. Foto: Produsenten Vis mer

Spot On er navnet på en ny norsk app ment å hjelpe dagligvarebransje å redusere matsvinn.

Det er en handle-app som idet du går inn i dagligvaren, vil vise deg hvilke matvarer som er satt ned i pris fordi de er i ferd med å gå ut på dato.

50 prosent reduksjon innen 2030

I 2017 inngikk regjeringen og den norske matbransjen en avtale om å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2030.

Ifølge Matvett, som er mat- og serveringsbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn i Norge, blir det kastet så mye som 400.000 tonn mat i året, og dagligvaren skal stå for cirka en tredjedel av dette.

Den nye Spot On-appen er laget for å hjelpe dagligvarebransjen å minske matsvinnet.

– Dette er en helt ny teknologi og sømløs plattform. Spot On skal være en viktigbidragsyter for at regjeringens mål skal bli nådd. Vi mener at målet kan oppfylles langt tidligere enn 2030 med riktig teknologi og atferdsendringer, sier gründer og daglig leder, Bent Sondre Nielsen, i en pressemelding.

VARSEL: Spot On er laget for å varsle deg når du går inn i matbutikken. Foto: Produsenten
VARSEL: Spot On er laget for å varsle deg når du går inn i matbutikken. Foto: Produsenten Vis mer

Fungerer bare i butikken

Etter nærmere to år med innsamling av data og utvikling av teknologien, er de klare til å lansere løsningen, opplyser selskapet.

Appen, som aktiveres i det man går inn i dagligvaren, skal også vise butikkens egen kundeavis og kjedens egen hjemmeside. Idet man forlater butikken, lukkes applikasjonen automatisk og aktiveres ikke igjen før man går inn i en annen butikk som er tilknyttet Spot On.

Appen skal fremstå i butikkens design, farger og logo, og lagrer ingen opplysninger.

– Vi har hatt svært god respons fra de ulike aktørene. Det som har tatt lengst tid, er å utvikle en plattform og et konsept som er så nøytralt, at det ikke vil utgjøre noen risiko for noen av dagligvareaktørene, sier Nielsen.

Den nye Spot On-appen er foreløpig ikke tilgjengelig i Apples App Store eller Googles Play-butikk, men du kan registrere deg for å få varsel når appen lanseres på Spot Ons nettsider.

Alternativ løsning

En annen populær app som også skal minske matsvinnet, er Too good to go. Den kan du lese mer om ved å følge lenka under: