ENORME MENGDER: Du har sikkert fått massevis av slike e-poster selv, som ber deg godta nye personvernsregler og gi samtykke til blant annet nyhetsbrev. Ekspertene håper du leser dem, og tar stilling til hva du faktisk vil godta. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ENORME MENGDER: Du har sikkert fått massevis av slike e-poster selv, som ber deg godta nye personvernsregler og gi samtykke til blant annet nyhetsbrev. Ekspertene håper du leser dem, og tar stilling til hva du faktisk vil godta. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

GDPR har trådt i kraft - dette bør du gjøre

- Gyllen anledning til å rydde opp

Selskaper trygler nå om samtykker og godkjenning av nye personvernregler. Ekspertene håper du leser dem.

EUs nye forordning for personvern, forkortet GDPR, trådte i kraft denne sommeren. Fra 25. mai gjelder den i store deler av Europa, mens den i Norge trådte i kraft fredag 20. juli.

Dermed får næringslivet nye regler for hvordan de henter inn og bruker opplysninger om deg. Blant annet hvordan du takker ja til å gi fra deg e-post-adressen din, og hvordan selskapene kan bruke den.

LIKER DEM: Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet liker det hun ser, og håper folk som mottar e-postene leser dem. Foto: Datatilsynet
LIKER DEM: Kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet liker det hun ser, og håper folk som mottar e-postene leser dem. Foto: Datatilsynet Vis mer

Resultatet er en flom av e-poster fra selskaper hvor du har registrert en bruker, som ber deg om å få beholde deg som bruker.

Selv fikk vi 23 e-poster i løpet av noen dager i mai, fra både giganter som Spotify og Google samt mindre nettbutikker som Whiteaway og Interoptik.

- Det er mange e-poster, og det er bra, men det kunne gjerne vært enda flere, sier kommunikasjonsdirektør Janne Stang Dahl i Datatilsynet til Dinside.

For selv om de kanskje oppleves som irriterende, håper ekspertene at du leser dem. Slik kan du både sikre ditt eget personvern og slippe mange nye e-poster i framtida. Her er fire råd til hvordan du bør takle flommen.

#1: Les alle e-postene

GDPR stiller strenge krav til hvordan samtykker skal gis. Dermed føler mange bedrifter at de må be om et nytt samtykke for at det skal være gyldig.

Dessuten har mange oppdatert personvernerklæringene sine for å holde GDPR-kravene, og ber deg om å godta dem på nytt.

- Alle er vel også litt stresset med tanke på det kommende høyere bøtenivået, tror Dahl.

- Men tror du folk flest faktisk leser e-postene, og setter seg inn i nye personvernserklæringer og innstillinger?

- Nei, antakelig ikke dersom de kjenner selskapet og har tillit til det. Til mer ukjente selskaper, kan det tenkes at folk stopper opp og stiller seg selv spørsmål om selskapet. Vi anbefaler alle uansett til å sette seg inn i personvernerklæringer og innstillinger.

#2: Ta stilling til selskapene

Også Forbrukerrådet håper at du faktisk leser e-postene du mottar i disse dager.

MANGE LØSNINGER: Her ser du én av de mange løsningene selskapene prøver seg på. Her lokkes vi med trekning av en kjøkkenmaskin om vi «fortsetter der vi slapp»; som i å fortsatt motta nyhetsbrev. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MANGE LØSNINGER: Her ser du én av de mange løsningene selskapene prøver seg på. Her lokkes vi med trekning av en kjøkkenmaskin om vi «fortsetter der vi slapp»; som i å fortsatt motta nyhetsbrev. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

- Først og fremst er det en gyllen anledning til å rydde opp, i både nyhetsbrev og hvem jeg deler epost-adresse og annen personlig informasjon med, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Dinside.

Han anbefaler deg derfor å ta stilling til hvert enkelt selskap som kontakter deg. Vil du dele opplysningene dine med dem? Har du noen konkret nytte av å være registrert hos dem? Og vil du fortsette å motta e-poster fra dem?

Dette støtter Dahl i Datatilsynet.

- Be konkret om å avslutte relasjoner med selskaper du ikke forstår hvorfor behandler opplysninger om deg, råder hun.

#3: Sjekk hva du godtar

Mange selskaper forteller deg at de har fått nye muligheter til å la deg bestemme hva du vil at selskapet skal lagre om deg.

VÅRRENGJØRING: Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener dette er en god anledning til å rydde opp i innboksen sin. Ved å takke nei slipper du mer e-post i framtida. Foto: Forbrukerrådet
VÅRRENGJØRING: Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener dette er en god anledning til å rydde opp i innboksen sin. Ved å takke nei slipper du mer e-post i framtida. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Sjekk hva du blir bedt om å si ja til. Hvis du ikke er bekvem med tillatelsene de ber om, så bør du vurdere om du skal si nei, tipser Myrstad i Forbrukerrådet.

Men valget er ikke alltid reelt; ofte er det alt eller ingenting.

- Er du uenig i Facebooks 37-siders lange brukervilkår, er dessverre eneste alternativ å stoppe å bruke tjenesten. For mange så er ikke det et reelt alternativ, siden Facebook er den eneste tjenesten som samler mange viktige funksjoner på ett sted, fortsetter Myrstad.

- Forbrukerrådet vil derfor politisk og rettslig jobbe med for at de reelle valgmulighetene fremover blir bedre.

#4: Å ikke gjøre noe

- Mange virksomheter, spesielt innen reklame, vil advare deg mot å ikke gi nytt samtykke. De lever av dine personopplysninger, sier Dahl.

STILLHET ER GULL: Ber de deg om et samtykke, blir det å ikke svare noe det samme som å ikke gi samtykket, tipser Hans Marius Tessem i Norsis. Foto: Norsis
STILLHET ER GULL: Ber de deg om et samtykke, blir det å ikke svare noe det samme som å ikke gi samtykket, tipser Hans Marius Tessem i Norsis. Foto: Norsis Vis mer

Noen skriver for eksempel at du ved å ikke trykke på «gi oss ditt samtykke»-knappen, ikke lenger vil motta informasjon fra dem.

- Hvis du ikke svarer da, skal du ikke lenger motta informasjon fra de som sender ut e-postene, forklarer seniorrådgiver Hans Marius Tessem i Norsis til Dinside.

Men: Om selskapet ber om et utvidet samtykke, kan det å ikke godta dette bety at et tidligere samtykke fortsatt gjelder. Og det er ikke alltid e-posten har noen «godta-knapp» i det hele tatt.

- Hvis de kun informerer deg om at du kan melde deg av, er det tydelig at de er redd for å miste kontaktinformasjon. Det er etter min mening ikke en god måte å gjøre det på, sier Tessem.

Sist oppdatert 23.7.2018