Guttas våte drøm

Dette er bilen både bilentusiaster og smågangsterne i A & B-gjengen drømmer om. Dessverre vil det bli med drømmen for de aller fleste. Vi har sett hvor lenge du må jobbe for å vri om nøkkelen i råskinnet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMWs M-modeller elskes av bilfantaster verden over av tre enkle grunner:

  • Motor, motor, og motor.
Herligheten drives av en 3.2 liters rekkesekser med hele 343 HK, og med 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder blir du en potensiell lyskryssracer av rang.

Sikle, sikle... Foto: stian
Sikle, sikle... Foto: stian Vis mer

Det frister mange, inkludert undertegnede. Men dessverre ser det ut som om det blir med den ene testturen. Den nye M3en har nemlig en veiledende utsalgspris på 936.000 kroner, eksklusive registreringsavgiften.

Modellen vår motorredaksjon har inne til test koster imidlertid hele 998.820 kroner. Differansen skyldes ekstrautstyret som er montert. Av skrytelisten kan vi blant annet nevne den sekvensielle girkassen til den nette sum av 28.700 kroner.

I praksis må du altså ut med 1. million kroner for bilen.

Store tall, men hva betyr de i praksis? Vi har tatt en uhøytidelig test av ulike lønnsgrupper, og sett hvor mange årslønner du må ha for å kunne vri om nøkkelen i sin egen M3.

Resultatene var overraskende, for gjennomsnittsnordmannen trenger nemlig fort rundt 20 årslønner for å ha nok penger.

Almskog befinner seg derimot i motsatt ende av skalaen. Hele oversikten finner du ved her, eller ved å trykke på lenken øverst til høyre i artikkelen.

NB: Biltesten kommer snart på DinSide Motor.

Nærmere kommer ikke de fleste av oss.
Nærmere kommer ikke de fleste av oss. Vis mer