Guide til løpeskoteknologi

Dette er hovedtrekkene i teknologiene som brukes i moderne løpesko, samt de vanligste skokategoriene i dagens marked.

Av Dag Yngve Dahle, Øyvind Paulsen og
Kjetil Molund.

Basisen i mellomsålen på en løpesko er enten PolyUrethan (PU) eller EtylenVinylAcetat (EVA). EVA, som er lettest, er mest utbredt i dag.


Dette betyr det

Alle skoene har annen støtdemping i tillegg til dette. Systemene varierer:

  • Videreutviklet EVA: Adidas adiPRENE, Puma Cell, Asics SpEVA.
  • Luft/gass: Nike Air.
  • Sammenhengende luftkanaler: Reebok DMX.
  • Silikon/gelé: Asics gel.
  • Silikonskum: Mizuno.
  • Hytrel-kassett: Saucony Grid.

    Floraen

    Løpesko er i bunn og grunn laget av gummi og plast. Så enkelt, og så komplisert.

    For floraen av sko er tilpasset ulike løpesett, ulike føtter, ulik fart, ulik vekt og ulike preferanser for det å løpe.


    Derfor er det viktig å velge riktig sko. Hvorfor? Først og fremst for å unngå skader. Asfalt er et hardt underlag som sliter på kroppen.

    Løper du en gang i måneden, er skaderisikoen liten. Men løper du flere ganger i uka, er faren større.

    Ruller

    Aller viktigst er løpesettet ditt. Foten ruller nemlig en tanke innover for mest skånsomt å absorbere støtet fra bakken.

    Enkelte overdriver denne bevegelsen, og ruller for mye innover. Dette kalles overpronasjon. Andre ruller utover. Dette kaller vi underpronasjon.

    For å finne ut hvordan du løper, kan du få analysert løpesettet på Løplabbet i Oslo, Bergen, Trondheim eller Stavanger. Noe kan du også finne ut selv.

    Finn din fotfeil

    Fotbuen din forteller deg nemlig mye. Stikk beina i dusjen, og trå én gang på et hvitt ark. Avtrykket du ser viser fotbuen din.

  • Normal fotbue: Avtrykket viser tåballene, hælen samt en bred del av fotbladets ytre side. Med normal fotbue har du ingen "fotfeil", og trenger stabilitetssko eller støtdempingssko.

  • Høy fotbue: Avtrykket viser tåballene, hælen samt en smal del av fotbladets ytre side eller ingenting av fotbladet. Med høy fotbue overpronerer du gjerne lite eller ingenting, men kan underpronere ved å rulle utover i løpssteget. Da trenger du støtdempingssko.

  • Lav fotbue: Avtrykket viser hele eller mesteparten av tær, hæl og fotblad. Med lav fotbue overpronerer du ofte, og trenger overpronasjonssko som motvirker dette.

    De ulike skotypene

    1. Lettvektssko: Lette sko til rask løping. Designet for fartstrening og konkurranser. Har lite støtdemping og stabilitet, men er svært fleksible. De motvirker sjelden overpronasjon. Skoene er vanligvis bygget over en kurvet eller delvis kurvet lest for å følge fotens naturlige bevegelse.

    2. Støtdempingssko: Sko med god støtdemping. De er vanligvis designet for løpere med høy fotbue. Skoene motvirker altså ikke overpronasjon, men er ofte fleksible og bygget over en kurvet eller delvis kurvet lest.

    3. Stabilitetssko: Sko med god støtdemping og stabilitet. De er gjerne designet for løpere med normal fotbue, og er derfor bygget over en rett eller delvis kurvet lest. Skoene motvirker lett overpronasjon, og er å regne som en mellomting mellom støtdempingssko og overpronasjonssko.

    4. Overpronasjonssko: Skoene motvirker overpronasjon. De er designet for løpere med liten eller ingen fotbue. Mellomsålen er bygget opp på innsiden for å motvirke at foten heller/ruller for mye innover når du løper. Skoene er stabile og som oftest bygget over en rett lest.