Grønn mat og skummet melk senker blodtrykket

Kosthold ved høyt blodtrykk
Aktuelle tiltak for å få ned blodtrykket er: Mindre alkohol, ned i vekt, mer mosjon, mindre salt. Den såkalte DASH-dietten kan være et bra første-tiltak.
Flere årsaker
Høyt blodtrykk kan ha sammenheng med :
Overvekt, særlig rundt livet
Mye salt mat
Høyt alkoholforbruk
I tillegg er det andre faktorer som ikke har noe med kosthold og drikkevaner å gjøre, for eksempel nyresykdom. Lite mosjon, samt stress kan også øke blodtrykket. Høyt blodtrykk skal alltid utredes hos lege, og du skal ha behandling.
Alle med høyt blodtrykk bør gjøre følgende:
Begrense alkoholforbruket
Mosjonere minst tre-fire ganger i uka, for eksempel gå tur.
Være forsiktig med salt mat.
Gjøre en innsats for å gå ned noen kilo i vekt.
Stresse mindre.
Alt dette kan kreve at du må legge om livsstilen. Du bør ha en lege å støtte deg til og rådføre deg med. Her kan du lese mer om de enkelte livsstilsrådene:
Alkohol
Alle med høyt alkoholforbruk bør begrense inntaket til høyst to alkoholenheter per dag, f eks høyst to glass vin, for kvinner mindre. Et høyt alkoholforbruk kan øke blodtrykket. Snakk med legen din dersom du ikke klarer å få ned alkoholforbruket på egen hånd.
Salt mat
Alle med høyt blodtrykk bør være forsiktige med salt. Koksalt er det kjemiske stoffet natriumklorid, det er natriumet som kan skape høyt blodtrykk. Mange av oss har en uvane med å bruke mye salt, vi bruker for eksempel saltbøssa flittig. Smakssansen tilpasser seg saltmengdene i kosten. Er vi vant til å bruke mye salt, kjenner vi ikke lenger at maten egentlig er altfor salt. Legg om til mindre salt, unngå å bruke saltbøssa i to uker og bruk ellers lite ferdigmat. I begynnelsen vil du føle at maten ikke har smak, men etter cirka to uker vil smakssansen tilpasse seg.
Når du skal redusere saltmengdene i kosten, bør unngå all ferdigmat som inneholder mye salt, først og fremst salt og tørket mat som spekepølse, sursild, røkt laks/ørret og andre salt, tørkede og røkte kjøtt- og fiskevarer, men også ferdige retter på boks og ferdliglaget frossen middagsmat, her er det ofte mye salt, likedan i ferdigpizza. Lag mest mulig av maten selv fra ferske råvarer. Før du går over til en strengere saltfattig diett, skal du prøve diett med lav glykemisk indeks eller den grønne dietten med magre melkeprodukter - DASH-dietten, se nedenfor. Først hvis ingen av disse diettene lykkes for deg, kan du prøve strengere saltredusert diett.
Slå flere fluer i en smekk - forsøk DASH-dietten
Forsøk med DASH-dietten viste at blodtrykket hos forsøkspersonene sank. DASH står for Dietary Approaches to Stop Hypertension eller på norsk: Kosthold for å stoppe høyt blodtrykk. Dette kostholdet er også hjertevennlig, kolesterolet faller, likedan blodets innhold av aminosyren homocystein. Homocystein er en ny risikofaktor for hjerte-karsykdom. Forskerne tror DASH-dietten senker blodtrykket fordi :
Natriuminnholdet (dvs salt) er redusert. Natrium øker blodtrykket.
Kaliuminnholdet er økt. Kalium er et mineral som senker blodtrykket.
Mineralinnholdet generelt er økt, for eksempel er det mer kalsium og magnesium i denne dietten, trolig er også dette positivt for blodtrykket.
Omega-3-fettsyrer. Slike fettsyrer er lett blodtrykkssenkende.
Lite mettet fett og mindre fett totalt. Mettet fett finnes i kjøttvarer, melkeprodukter og hard margarin, slikt fett bidrar til hjerte-karsykdom.
En beskrivelse av DASH-dietten finner du
Kosthold ved høyt blodtrykk + overvekt + høyt blodsukker
Noen har både overvekt, høyt blodtrykk og høyt blodsukker med tendens til diabetes type 2. Ofte kan helseproblemene løse seg hvis du klarer å gå ned noen få kilo i vekt, fem til ti prosent av kroppsvekten er ofte nok. Det innebærer i praksis fem til 10 kilo hvis du veier 100 kg. Forsøk DASH-dietten, se ovenfor. På denne dietten er det lettere å gå ned i vekt, i tillegg må du også mosjonere minst 3-4 ganger i uka. Fettforrennende mosjonsråd finner du .
Hvis du har både overvekt, tendens til høyt blodsukker og høyt blodtrykk, kan den underliggende årsaken være insulinresistens. Det innebærer at kroppen din produserer mye insulin, men insulinet virker ikke så godt som det skal, derfor blir blodsukkeret høyt. Tilstanden kalles både insulinresistens, metabolsk syndrom og syndrom X.
I stedet for DASH-dietten, eller hvis du ikke kommer til målet med DASH-dietten, kan du satse på en slankekost med lav glykemisk indeks. Det betyr at måltidene absorberes langsomt og krever mindre insulinproduksjon. Dette vil i seg selv senke blodsukkeret. I tillegg er det viktig å være i aktivitet hver dag, gå mye. Les også intervjuet med Arne Jermstad, klikk .
Mosjon
Jevnlig mosjon senker blodtrykket. Du bør gå eller sykle tre-fire ganger i uka, mosjonsøkta bør vare 50-60 minutter. Gåing og sykling er mosjon med moderat intensitet, slik mosjon ser ut til å ha større blodtrykkssenkende virkning enn jogging og hardt pes . I tillegg til å styrke hjertet og kretsløpet, er mosjon også fin avstressende medisin.
mozon.no sist oppdatert 18.12.2001.