Kommer trikken for seint. Ta heller taxi!
Kommer trikken for seint. Ta heller taxi!Vis mer

Gratis Taxi

Dersom trikken eller toget ditt er forsinket, kan du få en gratis taxitur fra NSB og Oslo Sporveier. Men hva må du konkret gjøre for å få en slik sponset taxitur?

Det er lite fristende å måtte kjempe seg igjennom en byråkratisk vindmølle for å få refundert en taxiregning på 80 kroner. Men ifølge både NSB og Oslo Sporveier er det hele faktisk ganske enkelt.

Ikke vær redd

Istedenfor å stå på togperrongen eller bussholdeplassen og forbanne kollektivselskapene, kan du sørge for at de skjerper sine rutiner ved å utnytte den garantiordningen som nå har blitt innført. Ettersom både Oslo Sporveier og NSB har godkjent taxirefusjon, er det din plikt som kunde å benytte deg av dette tilbudet straks en forsinkelse oppstår.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Dersom det blir dyrere og dyrere for kollektivstransportselskapene å komme til holdeplassen for sent, vil de bli presset til å bedre tilbudet sitt i større grad enn de gjør nå.

Mange minutter

Bor du i Oslo har du sannsynligvis opplevd at trikken av og til er forsinket, og dersom du skal på jobb eller holde en avtale, kan dette være meget irriterende. Heldigvis finnes det håp. Er bussen, t-banen eller trikken forsinket i mer enn 20 minutter sponser Oslo Sporveier en taxitur på opptil 200 kroner. Dette gjelder også hvis du står på holdeplassen og venter, eller hvis trikken må stanse og tilkalle Falken for å fjerne en feilparkert bil.

Får du tak i en taxi, så har alle taxisjåfører et eget refunderingsskjema som de har fått fra Oslo Sporveier. Fyller du ut dette skjemaet, og legger ved taxikvitteringen så vil det ta 2 til 3 uker før du får pengene tilbake i posten, hevder Oslo Sporveiers kundeservice. Er taxien tom for skjemaer, kan man bestille et ved å ringe 22 08 41 11.

NSB er med

Hos NSB er refunderingsordningen ikke like omfattende som hos Oslo Sporveier. - Vi refunderer bare taxiregningen, dersom du er en stamkunde hos oss sier Jon Egil Nyland, informasjonssjef i NSB Persontrafikk. Det vil si at du må være registrert som kunde, og være oppført i NSBs kundedatabase. Dette blir du ved å kjøpe et månedskort, eller et NSB Kundekort.

- Dersom toget er forsinket med mer enn 30 minutter dekker vi reisekostnadene med taxi. Dette gjelder om du står på perrongen, eller om du sitter i toget, fortsetter Nyland. - Det eneste du trenger å gjøre er å fremlegge en taxikvittering hos nærmeste togstasjon. Du trenger altså ikke å fylle ut noe skjema. Vi kryssjekker dine opplysninger med vår database og sjekker at toget ditt faktisk var forsinket i den tiden du tok taxi. Dersom alt stemmer, får du pengene tilbake på stedet, avslutter han.