Gratis-surf kan fort bli grisedyrt!

Stadig flere har kastet seg på tilbudene om gratis Internettilknytning. Men din gratis-surf kan fort bli en dyr opplevelse. Selskapene vet nemlig å ta seg godt betalt når du trenger hjelp.

Gratis-surf kan fort bli grisedyrt!

  1. Så mye må du betale:

Surfer du på nettet uten å betale abonnementsavgift kan du fort, og enkelt, spare noen hundrelapper i året. Det er selvfølgelig glimrende, men vær også klar av at det er en del ulemper ved å bruke de ulike selskapenes tilbud om "gratis-surfing".

Vi har tidligere fortalt deg hva du får med på kjøpet hos de ulike leverandørene. Vil du vite mer om hva som er inkludert, og hva du bør tenke på når du velger blant "gratis" leverandørene, kan du trykke på denne lenken.

Du må betale blodpenger for å få hjelp

Som utskremt medarbeider på DinSides stand på årets Hjem og Hobbymesse på Sjølyst, fikk vi tips om å sjekke "gratis"-tjenestenes priser på kundestøtte. En av våre lesere kunne nemlig fortelle at hans telefonregning hadde økt med over 700 kroner, fordi han hadde ringt til supporttelefonen i til sammen en time, den første uka han hadde hatt Internett.

Det verste var at han fremdeles ikke hadde klart å koble seg til...

Har du skaffet din egen hjemme-PC for å koble deg opp på hjemmebane, er det altså ikke sikkert at det vil lønne seg bruke tilbudene om "gratis-surfing". Får du problemer med oppkobling og installering, vil du nemlig fort betale et langt høyere beløp i "nødhjelp" over telefonen, enn det ville kostet å betale et vanlig Internett abonnement.

For de ekte "datanerdene", som ikke har noen problemer med oppkobling, vil imidlertid ikke dette være noe problem. For denne gruppen er det som regel de andre begrensningene som gjør at de ikke velger gratistilbudene.

Fordel for deg med abonnement

Er du en av de som allerede har betalt for Internettabonnementet, kan du nemlig nyte godt av flere goder enn "gratis-surferne". Fordelene varierer fra tilbyder til tilbyder, men normalt får du blant annet langt større plass til e-post, og mulighet til å lage hjemmesider. Det viktigste er imidlertid at du oftest vil få gratis "support", den dagen du får problemer med oppkoblingen til nettet.

Er du for eksempel "Connect2Internet" kunde hos Tele2 nyter du godt av gratis supporttelefon.

Er du kunde hos Telenor med "Basis", "Pluss" og "Total" abonnement får du også gratis support 24 timer i døgnet. Telenor har altså endret sin tidligere praksis, der "Basis" kundene kun hadde gratis support den første måneden. Det er bra!

Unntaket som bekrefter regelen er her Telia. Telia har to Internettpakker å tilby deg som kunde:

Internett Xpress go! er "gratisalternativet", mens Internett Xpress pluss koster penger. Telia behandler imidlertid alle brukerne likt, og ber alle sine brukere ringe til den rådyre "supporttelefonen" når de får problemer.

Det er ikke bra nok Telia!

Hva må du betale for å få hjelp?

Etter å ha undersøkt saken er vår konklusjon klar. Det er dyrt å få hjelp på selskapenes "supporttelefoner". Vi har sett på prisene til 5 tilbydere av "gratis-surf"

Vil du se hvor mye det koster å få hjelp, må du trykke på lenken øverst til høyre i artikkelen.

For å få en komplett oversikt over hva du må betale for å surfe på nettet, kan du gå til DinSides "Surfekalkulator".