Gode råd mot mørketiden

Det er ikke bare du som blir deprimert av mørke dager. Forskere har nå funnet ut at også kjæledyret ditt kan få vinterdepresjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Føler du at smilet sitter litt lengre inne i de kalde og mørke månedene? Da er du ikke alene.

Når hamstere er mindre i lyset enn vanlig, føler de seg deppa. Ved å studere triste hamstere, håper forskere å finne nye måter å hjelpe folk med vinterdepresjon.

Ikke perfekte
- Hamstere er ikke perfekte modeller, men mekanismen kan være lik - som med hva som skjer i hjernen når årstiden forandrer følelsene, sier Leah Pyter, uteksaminert student i nerveforskning ved Ohio State University i USA, til ABC News.

I studien ble 53 hunn- og 48 hannhamstere plassert i beholdere som simulerte enten lange sommerdager med 16 lyse timer eller korte vinterdager med åtte lyse timer. Etter omtrent to måneder testet forskerne hamsternes nivå av angst og depresjon.

En av testene gikk ut på å studere hamsterne i buret. Hvis de var deppa og engstelige, oppholdt de seg mer nær veggen enn i sentrum.

I en annen test ga de hamsterne et sukkervann de likte godt. De deprimerte hamsterne ville ikke lenger ha vannet.

En tredje test ble utført ved å legge hamsterne i vann. Mens de glade dyrene begynte å svømme, ga de deprimerte opp og fløt.

- Jo fortere de gir opp i vannet, jo mer depressive er de, sier Pyter.

Lage medisiner
Nå håper forskerne på å kunne lage medisiner som hjelper de personene som i størst grad opplever vinterdepresjon.

Studien ble presentert ved det årlige møtet til Society for Neuroscience.

Omtrent 150.000 nordmenn rammes hardt av vinterdepresjon hvert år. 450.000 opplever lettere symptomer på det samme. De aller fleste av oss opplever humørsvingninger og tretthet.

Opplever du en mild form for vinterdepresjon? Her er noen tips for å bekjempe de triste følelsene:

Lysterapi
Skru på lyset straks du våkner. Det kan redusere depresjonen.

Våkne tidlig
Prøv å våkne tidlig og halvsov de siste timene før du står opp.

Tren
Ta en gå- eller joggetur, eller tren på andre måter. Aller helst bør du trene utendørs i sollyset.

Spis riktig
Lysten på søtsaker øker med mørket ute. Ikke overdriv dette. For mye søtt kan forverre vinterdepresjonen.

Gå ut
Vær så mye ute som mulig. Når du er inne bør du prøve å sitte i sollyset fra vinduet.

Reis vekk
Nytter ingen av tipsene? Reis på ferie til et varmt og solrikt sted.

LES MER: Vinteren gjør oss deprimerte

 

Mozon, 14.12.2005