Gode råd mot diabetes

Livsstilen vår, med lite mosjon og mye kalorier, fører til flere tilfeller av diabetes 2. Her får du råd som kan hjelpe deg å forebygge og behandle sykdommen med kost og mosjon.

Antall personer med type 2 diabetes øker over hele verden, uten at forskerne helt forstår hvorfor. Det ser ut til at genene vår passer dårlig sammen med dagens livssstil, med for mye kalorier og for lite mosjon. Her får du råd for hvordan du kan forebygge og behandle diabetes 2 med kost og mosjon.

Personer med type 2 diabetes er ofte overvektige, med for mye fett rundt magen. Slik fettlagring skaper insulinresistens, det innebærer at insulinet ikke virker så godt som tidligere. Kroppen må produsere ekstra mengder insulin for å holde blodsukkeret nede på normalt nivå. Etter hvert blir det ofte for lite insulin, produksjonen trøttes ut, dermed øker blodsukkeret, og pasientene trenger medisiner eller tilskudd av ekstra insulin for at blodsukkeret skal komme ned på normalt nivå.

Symptomene på type 2 diabetes kan forsvinne eller dempes hvis man klarer å gå ned i vekt. Men det er vanskelig for mange. Når man har mye insulin i blodet, vil det stimulere fettlagringen. Derfor kan man komme inn i en ond sirkel.

I Norge har minst 20 000 har diabetes uten å vite om det.

Trolig er det mer enn 20 000 nordmenn som har for høyt blodsukker uten å vite om det. Særlig vil det henge igjen et litt for høyt blodsukker etter måltidene. Det innebærer at de har økt risiko for hjerte-karsykdommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvis man har et fastende blodsukker over 7 mmol/l, er dette et tegn på diabetes. En såkalt glukosebelastning kan bekrefte diagnosen. Med en slik prøve kan man teste om kroppen klarer å håndtere en viss mengde glukose (druesukker) på normalt vis.

To undersøkelser som ble publisert i fjor viser at kostomlegging og økt fysisk aktivitet i mange tilfeller kan hindre at forstadier, såkalt insulinresistens, blir til fullt utviklet type 2 diabetes.

Kost- og mosjonsråd for diabetikere
For type 2 diabetikere er dette viktig:

  • Mosjon hver eneste dag, tilsvarende minst en halv times spasertur, helst mer.
  • Prøv å gå ned i vekt, bare en kilo kan hjelpe. Jo mindre fett på magen, jo bedre blodsukkerregulering.
  • Spis et sammensatt kosthold med mye grovt, mye grønnsaker. Bruk gunstige fettyper.
  • Mange spør om mat med lav glykemisk indeks. Bruk gjerne slike matvarer som gir treg blodsukkerstigning (som har lav glykemisk indeks), men husk at et sammensatt måltid i seg selv vil gi lav glykemisk indeks. Et sammensatt måltid inneholder brød/potet/ris/pasta pluss kjøtt/fisk/egg pluss litt gunstig fett. Unngå måltider som bare består av karbohydrater som går raskt over i blodet, for eksempel brød med banan eller syltetøy, eller hveteboller med cola!
Diabetes type 1 og type 2 er to forskjellige sykdommer.

Hos de som har diabetes type 1, dannes det ikke lenger insulin i kroppen. Insulin må derfor tilføres med sprøyte, penn, pumpe eller lignende. Med dagens insulinbehandling kan du spise hva du vil, også sukker. Poenget er at du balanserer insulindosene mot kostholdet. Du finner

Mozon.no, 13.11.2002