Gode råd for god søvn

Følg disse rådene og du vil få en god søvnhygiene

Følg disse rådene og du vil få en god søvnhygiene:

  • Faste rutiner for å legge seg og stå opp.
  • Mosjoner litt hver dag, men ikke før du legger deg.
  • På soverommet skal det være mørkt og rolig.
  • Soverommet skal være for søvn og sex , ikke brukes til kontor, Tv-titting, etc.
  • Litt mat før du legger deg virker avslappende, mye mat virker motsatt.
  • Unngå problemløsning på sengen, der skal du sove.
  • Unngå kaffe, te og cola de siste tre timene før sengetid.
  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
  • Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
  • En orgasme virker avspennende og fremmer innsovning.
Varmt bad og urtete
Et varmt bad eller varm drikke er søvndyssende. Mange har nytte av beroligende urtete som kamille, humle, melisse og lavendel. Alle fire har en mild beroligende effekt og kan brukes alene eller i kombinasjon. I den varme teen kan du dryppe 30-50 dråper valeriana-tinktur som også har lett beroligende effekt. Tinkturen fås på apotek.

Et varmt bad med lavendel-badetilsetting (fås i helsekostbutikker) er både behagelig og avslappende. Virkningen av det varme badet forsterkes av lavendel.

Valeriana natt er et godkjent naturmiddel som er mildt, har en lett beroligende effekt og fremmer innsovning. Det er ikke et sterkt sovemiddel, men hvis du kombinerer det med en varm kopp kamillete og har god søvnhygiene, er det ofte effektivt. Det gir ikke hang over som mange vanlige sovetabletter gir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruk gjerne avspenningsteknikker som autogen trening, meditasjon eller yoga. Å be en aftenbønn har beroligende effekt og er en god og trygg vane.

Bruk gjerne positiv selvsuggesjon:... jeg har det godt nå, jeg blir tyngre og tyngre, jeg er helt avslappet. Tell gjerne sauer 1000 og nedover 1000-999... el 1000-997-994 etc.

Magnesium er viktig for at muskulaturen skal slappe av, dette sporstoffet virker krampeløsende. Har du urolige ben eller leggkramper om natten, noe som er vanlig når du blir eldre, har daglig tilskudd av magnesium(2-400mg) og kalsium(1000mg) ofte god forebyggende virkning. Et B-vitamin kompleks kan ha en gunstig tilleggseffekt.

Akupunktur er en av de beste måtene å behandle søvnvansker. Akupunktur har til dels en drastisk avspennende og avslappende effekt, omkring 1/3 del av pasientene våre sovner på behandlingsbenken den lille halvtimen de får behandling. Det reduserte spenningsnivået tar du med deg flere dager etter behandling og med det ofte en betydelig bedre og dypere søvn.

Bernt Rognlien, mozon.no, 22.01.2002