Gode nyheter for dyslektikere

Forskning gir nytt håp for unge dyslektikere. Ved en spesiell læringsmetode kan barn med dysleksi lære seg å behandle språk bedre.

En amerikansk undersøkelse har nå vist hvordan riktig pedagogikk kan lære dyslektikere å behandle språk på høyde med normalt lesende barn. Ved å måle hjerneaktiviteten gjennom forsøket kunne forskerne også avdekke hvordan behandlingen av ord i hjernen ble endret over tid.

Bokstaver og lyder
Læringsprogrammet legger stor vekt på å koble alfabetets bokstaver opp mot lyder og uttalelse. Dette er ingen ny teknikk for behandling av dysleksi, men programmet er svært intensivt med mange repetisjoner.

Gjennom tre uker ble ti barn undervist i dette programmet. Måling av hjerneaktivitet ble gjennomført flere ganger underveis og sammenliknet med hjerneaktivitet hos normalt lesende barn.

Bruker hjernen riktig
Forskerne kunne konstatere at mens det var relativt store forskjeller på hjerneaktiviteten i utgangspunktet, ble aktiviteten stadig mer lik den man finner hos barn uten dysleksi. Dette tolkes som at dyslektikere i større grad må lære seg hvordan språket prosesseres i hjernen og at det er fullt mulig å stimulere denne evnen.

- Dette beviser at dysleksi er mulig å fjerne, disse barna kan lære seg å lese. Det krever mye innsats og hardt arbeide, men det er fullt mulig, sier psykolog Virginia Berninger som har deltatt i forsøket.

Annerledes aktivitet
Dysleksi har av mange pedagoger blitt behandlet som et visuelt problem ettersom dyslektikere har en tendens til å speilvende og blande bokstaver. Teorien heller nå mer mot at dette først og fremst handler om å gjøre en riktig kobling mellom bokstaver og lyder i språket.

Hjerneaktiviteten hos dyslektikere som leser er ikke høyere eller lavere enn hos normalt lesende, men kvalitativt annerledes. Det er heller ingen sammenheng mellom dysleksi og intelligens. Men mange unge som sliter med lesevansker føler at dette er et problem som av andre oppfattes som dumhet eller latskap.

- Det er helt reelle forskjeller i hjerneaktiviteten hos dyslektikere under behandling av språk. Dette gjør det vanskeligere å lære seg skriftspråket, og mange gir opp underveis. Derfor er det også veldig viktig under behandlingen av dyslektikere å forsikre dem om at dette er fullt mulig å lære seg men at det vil kreve mye jobbing, sier Berninger

Mozon 23.07.2003