Syns du servicen er for dyr, finnes det omveier...
Syns du servicen er for dyr, finnes det omveier...Vis mer

Glem 815-numre!

Siden det nå blir lokaltakst over hele landet, er det langt billigere å ringe direkte enn å benytte de såkalte servicetelefonene med 810- og 815-numre.

Ringer du til et 800-nummer er det mottakeren som betaler, og du trenger ikke tenke på tid eller penger. Men mange bedrifter velger heller å opprette 810 og 815-numre. Dette er nummer der du betaler for samtalen. Og etter omleggingen til lokaltakster i hele landet, blir dette en langt dyrere løsning for deg som forbruker enn om du ringer vanlige nummer - uansett hvor du ringer til og fra.

Helt eller delvis

Forskjellen på 810 og 815 er at du betaler hele eller deler av samtalen selv. Ringer du et 810-nummer betaler du og bedriften en del hver. Med merverdiavgiften koster samtalen deg 43 øre i minuttet. I tillegg kommer 44 øre i startavgift for hver samtale. Bedriften betaler i tillegg 31 øre per minutt for alle samtaler de tar imot. Det koster bedriften 950 kroner å etablere et slikt nummer med ett mottakssted, samt 1350 per kvartal i abonnementsavgift. (Disse prisene er oppgitt uten merverdiavgift.)

Ringer du et 815-nummer betaler du hele gildet selv, mens bedriften kun betaler for etableringen samt kvartalsavgiften til Telenor. Prisen per minutt for deg blir hele 80 øre mens du også her betaler 44 øre i startavgift per samtale.

Spar med lokaltakst hele landet

Dropper du disse såkalte kundeservice-numre, kan du spare en god del. Det er svært vanlig blant for eksempel store banker, reiseselskaper og flyselskaper å operere med slike numre.

Men de aller fleste har i tillegg vanlige numre du kan ringe i arbeidstiden. Er det greit for deg å ringe på dagtid, kan du etter den siste takstomleggingen til lokaltakst i hele landet spare fra ca. 21 øre per minutt (ved 810-nummer) til ca. 58 øre per minutt (ved 815-nummer). Sitter du med kundeservicen på tråden i 10 minutter, betyr det en innsparing på mellom 2-3 kroner og 6 kroner for den ene samtalen.

Det er riktignok ikke mange kronene det er snakk om. Men for tjenester som til syvende og sist gjerne går ut på å selge deg forskjellige produkter, burde det strengt tatt ikke vært nødvendig for deg å betale i det hele tatt. (Tenk om du måtte betale inngangsbillett for å besøke kjøpesenteret?)

Priser telefon
Nummerstartavgift for degpris per minutt for degstartavgift for bedriftenpris per minutt for bedriften
800-nummer000,410,62
810-nummer0,440,4300,31
815-nummer0,440,8000
vanlige nummer (priser ved Telenors lokaltaks som snart alle teleleverandørene tilbyr)0,450,22(0,14 kveld)00
Priser i øre, oppgitt fra Telenor Link. Medregnet merverdiavgift.

Bruk alternative nummer

Det er heller ikke sikkert du trenger å vente lenger i telefonen til kundeservice enn i telefonen til lokalkontoret. De fleste har nok opplevd å sitte i kø til for eksempel reiseselskapets bestillingstjenester - som selvfølgelig bruker 810-numre.

Mange bedrifter, om ikke alle, har alternative telefonnumre. Ringer du banken, vil du i de fleste tilfeller kunne få minst like gode svar på telefonen til din lokale filial, som på nummeret til kundeservice.

Eksempler:
For eksempel kan du ved å sjekke nettstedene til Kreditkassen og Postbanken både finne telefonnumre til filialene og til samlet kundeservice på 810 eller 815.

Skal du bestille en flyreise med SAS kan du ringe selskapets 810-nummer. Men du kan også bestille billetter i reisebyråer for eksempel. Charterreiser med både Saga, Ving og Star Tour kan bestilles på ved å slå 810-numre. Men i alle fall Star Tour tilbyr også vanlig telefonkontakt med lokale butikker som forhandler deres reiser. Både Saga og Star Tour forhandles også av flere reisebyråer. NSBs kundevennlighet gir seg utslag i at du kun kan benytte deres 815-nummer for å bestille billetter. Andre selskaper, som British Airways, har heldigvis en langt mer kundevennlig filosofi i og med at de opererer med 800-nummer som er gratis for deg som ringer.

Bruk Internett

Men det er ikke bare lokale telefonnummer som er et billigere alternativ. Med mindre stress og helt køfritt kan du benytte mange av disse selskapenes tilbud på nettet. De fleste reiseseselskapene gir deg nå muligheten til å bestille reiser via Internett. Og de store bankene har tildels mye informasjon på nett. Det betyr at du nå kan fikse reisen eller bankforespørselen over nettet med bestillingssystemer og e-post. Med gode tilbud på surfetakster fra flere av internettleverandørene, koster dette helt ned i ca. 10 øre per minutt. (Med Tele2s supersurf og Tele2s internettabonnement. Se telefonkalkulatoren.)Det er med andre ord langt billigere å benytte nettet enn å ringe 810 eller 815, og i tillegg slipper du køen.