<strong>INNTEKT OG UTGIFTER:</strong> Opplever du at inntekten din per i dag ikke er tilstrekkelig til å betale alle utgiftene dine, for eksempel hvis du lever av dagpenger? Da bør du lese saken under og få med deg ekspertens råd. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
INNTEKT OG UTGIFTER: Opplever du at inntekten din per i dag ikke er tilstrekkelig til å betale alle utgiftene dine, for eksempel hvis du lever av dagpenger? Da bør du lese saken under og få med deg ekspertens råd. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Inkasso

Gjør dette hvis ubetalte regninger tårner seg opp

Mange sliter med å betale for seg i disse dager. Det finnes heldigvis muligheter for hjelp.

Publisert

Coronavirusutbruddet har rammet privatøkonomien til mange forbrukere hardt.

Både myndighetene og bankene har innført en rekke tiltak for å hjelpe nordmenn gjennom denne vanskelige tida, blant annet ved å ha ekstraordinære dagpengeregler, droppe utlånsrentene og tilby avdragsfrihet.

Mange slet etter tre uker

Likevel sliter mange husholdninger med å få endene til å møtes nå:

  • Tall fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO viser at 192.000 husstander i Norge, altså 8 prosent, hadde økonomiske problemer allerede tre uker etter at Norge «stengte» 12. mars, melder NRK.
  • SSB skriver at én av fire ikke har privatøkonomisk romslighet til å betale en uforutsett utgift på 18.000 kroner. Dette at mange ikke har en god nok buffer viste også en undersøkelse fra Bank2, som Dinside nylig skrev om.

70 prosent klarer ikke å betale regningene

Ifølge SIFO er det en klar sammenheng mellom det å være blant dem som slet fort etter coronavirusutbruddet stengte ned landet, og det å ha lav inntekt til vanlig.

Nesten samtlige i problemgruppen sliter med å betale regninger. Et stort flertall, hele 70 prosent, skylder penger på grunn av misligholdte regninger eller renter og avdrag på lån, ifølge forskningsinstituttet.

Foreløpig ikke økning i inkassosaker

Lindorff, Norges største inkassobyrå, skriver på nettsiden sin at de vil gjøre sitt ytterste for å finne gode løsninger som er tilpasset den enkeltes situasjon. De oppfordrer derfor alle som opplever å få betalingsproblemer om å ta kontakt, slik at de kan finne frem til løsninger det går an å leve med.

Markeds- og kommunikasjonsdirektør Bunny Nooryani i Lindorff kan imidlertid fortelle at de fleste sakene inkassobyrået har til behandling ble mottatt før coronakrisen.

- Så langt har vi ikke sett en økning i antall inkassosaker som følge av coronautbruddet, men vi tror at dette vil endre seg utover i 2020, sier Nooryani til Dinside.

- De som allerede hadde relativ høy gjeld før coronakrisen, og som nå er blitt permitterte eller arbeidsledige, er de som sliter mest. Vi har i de fleste tilfeller funnet løsninger for disse personene gjennom avdragsavtaler og betalingsutsettelser, avslutter hun.

- Ta kontakt så fort som mulig

Pia Cecilie Høst, leder av forbrukerdialog i Forbrukerrådet, synes det er leit å høre at så mange sliter og kommer i økonomiske problemer som en følge av pandemien.

- Forsøk å betale regninger som normalt. Hvis det ikke går, ta kontakt med dem du skylder penger. Det er ikke uvanlig at leverandørene går med på å utsette betaling eller å stykke opp betalingene. Dette gjelder også for inkasso, oppfordrer Høst overfor Dinside.

Hun ber de som ser at de ikke vil klare å betale alle regningene sine om å kontakte inkassobyrået så tidlig som mulig og gi beskjed om dette.

Hvis det er lån du ikke klarer å betale, både boliglån og forbrukslån, bør du kontakte banken din så fort som mulig. Bankene har innarbeidede rutiner for utsettelse av tilbakebetaling av lån, og myndighetene har satt bankene i stand til å imøtekomme kundene, påpeker Høst i Forbrukerrådet.

- Sjekk også ut om du kan få satt ned renta på lånet ditt, hvis du ikke har fått lavere renter nå, legger hun til.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer