Gikk ned 17 kilo

TV-kokken Arne Jermstad la om kostholdet og gikk ned 17 kilo. Dermed falt også blodtrykket og blodsukkeret. Han kunne slutte med daglige insulinsprøyter.

TV-kokken Arne Jermstad: - Kostholdet gjorde meg insulinfri

For knapt et år siden veide Arne Jermstad 110 kilo, han var type 2 diabetiker, hadde meget høyt blodtrykk, synet begynte å svekkes, kondisen var dårlig og han brukte fem insulinsprøyter daglig. I dag er TV-kokkens hverdag mye lettere - i dobbel forstand.
Av Silje Stavik

Arne er kjent som Tv-kokken fra TV-Norge programmet Det glade kjøkken . I disse programmene har det ikke manglet på fete sauser og ekte meierismør. Da han for knapt et år siden la om til kost med lav glykemisk indeks, og begynte med daglige spaserturer, gikk han ned 25 kilo. Det siste halvåret har vekten holdt seg stabil rundt 85 kilo. Sammen med dr Fedon A Lindberg, som introduserte han for det nye kostholdet, holder han nå Vek-i-balanse-kurs for andre med lignende problemer.

Sjokkert

- Jeg er fortsatt helt sjokkert over hvordan endringen av kostholdet har forandret min livskvalitet. Da jeg begynte å legge om kostholdet, kunne jeg også justere ned insulinmengden. Til slutt kunne jeg kutte ut insulinsprøytene helt.

- Siden jeg har gått ned i vekt og spiser mat som holder blodsukkeret mitt jevnt, trenger jeg ikke insulinsprøyter lenger. Synet mitt har også blitt mye bedre, og blodtrykket nærmer seg det normale, forteller Arne smilende, og legger til at han i en periode målte blodsukkeret sitt åtte-ti ganger etter hvert måltid for å finne ut hva som økte blodsukkeret, og hva som var bra for ham. Han har funnet ut at han må holde seg unna vanlig brød og poteter, men linser, bønner og erter er svært bra fordi det gir svak blodsukkerstitning etter måltidene. Små mengder pasta er OK. Han bruker ikke smør og margarin, bare olivenolje. Dessuten spiser han store menger grønnsaker. Andre som ikke har insulintrengende diabtes type 2, kan nok tillate seg litt mer brød og pasta enn det Arne gjør. Her må den enkelte prøve seg fram.

- Dette er ikke en kur, slik skal jeg spise resten av livet, sier Arne

Holder kurs

Sammen med dr. Lindberg har Arne lært et økende antall kursdeltakere å tilberede måltider med lav glykemisk indeks. Det er selvfølgelig veldig motiverende for dem at Arne selv har vært prøvekanin .

- Jeg tror det er veldig motiverende for deltakerne at jeg selv lever på et slikt kosthold. Men det er ikke lett å lære folk at kokte poteter er noe av det verste du kan spise med tanke på blodsukkerøkning - når de i alle år har hørt hvor bra slik mat er. Kokte poteter har en høy glykemisk indeks (GI).

- Men jeg tror de ser annerledes på kosten når de lærer mer om hvordan maten fungerer i kroppen vår, fortsetter Arne, som hver dag går en tur. I sekken har en stein for hver kilo han har gått ned i vekt.

Arnes mat-tips:

- Spis minst mulig fint mel, sukker, poteter og vanlig brød.

- Spis mer proteiner. Anbefalt proteininntak er 1,2 gram daglig per kilo kroppsvekt.

- Spis minst mulig mettet fett

- Spis grovt, men mindre brød og mer pålegg. Gjerne mørkt rugbrød eller pumpernickelbrød.

- Erstatt sukker med fruktose. Fruktose får du i enkelte matvareforretninger, helsekostbutikker og på apotek. Fruktose er dyrere enn sukker, men søtere og drøyere.

- Spis hyppige, men små måltider.

- Planlegg måltidene for en hel uke og lag gjerne flere middager om gangen. På den måten blir det lettere å holde et sunt kosthold.

- Spis mye fisk, rent kjøtt (fjern fettet), kylling, kalkun, frukt og grønnsaker. Grønnsakene bør være rå. Linser og bønner er svært bra mat.

- Hold deg unna utspedd mat, og sauser med meljevning og fett.
Birgit: - Kjempebra!

Birgit Torper fra Oslo var en av deltakerne på Arne Jermstads matkurs. Vi møtte henne over grytene i den praktiske delen av kurset.

- Jeg synes kurset har vært kjempebra. Hele Vekt i balanse - opplegget har vært veldig fint med flinke og hyggelige lærere. Selv er jeg er på kurset fordi jeg har hatt problemer med stoffskiftet, og så har det lagt seg litt alderstillegg rundt ekvator, sier Birgit og ler.

- Det er ikke sikkert at jeg kommer til å holde alle prinsippene vi lærte på matkurset i dag, men jeg skal prøve så godt jeg kan, legger hun til.

Guri: - Er mett lenger

Guri Haveråen fra Son har hatt diabetes i over 40 år, og er nyretransplantert for to år siden.

- Jeg ønsket å være med på kurset fordi medisinene har ført til at jeg har lagt på meg. Jeg føler at jeg er konstant sulten, og jeg er glad for at jeg på kurset kan lære å lage mat som holder meg mett lenger, sier Guri som til daglig er lærer.

- Jeg har lært veldig mye på kurset. Spesielt når det gjelder å tenke annerledes når det gjelder livsstil. Men jeg synes det er veldig dyrt, legger hun til. Dagens praktiske oppgave for Guri var å lage karamellpudding som kan spises også av diabetikere.

Her kan du lese mer om glykemisk indeks - les hva du kan spise, hva legen sier, eller du kan regne ut din BMI.

Sist oppdatert 15.04.2001, mozon.no