<strong>MARKEDSFØRING:</strong> Tre firmaer må nå betale gebyrer for villedende og aggressiv markedsføring. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
MARKEDSFØRING: Tre firmaer må nå betale gebyrer for villedende og aggressiv markedsføring. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Gebyr til selskaper som utnytter coronafrykt

Forbrukertilsynet har ilagt selskaper opp mot 400.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring som utnytter folks frykt for å bli smittet med coronaviruset.

Publisert

Tre firmaer er varslet om overtredelsesgebyr på mellom 250.000 og 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring, opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til NRK.

Tilsynet har mottatt mange klager fra forbrukerne på ulike annonser, og befolkningens frykt for å bli smittet med coronaviruset utnyttes, mener han.

– Felles for sakene er at det gis inntrykk av at forskjellige helsekostprodukter kan beskytte folk mot coronaviruset, sier Haug.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer