Gebyr til selskaper som utnytter coronafrykt

Forbrukertilsynet har ilagt selskaper opp mot 400.000 kroner i gebyr for villedende markedsføring som utnytter folks frykt for å bli smittet med coronaviruset.

MARKEDSFØRING: Tre firmaer må nå betale gebyrer for villedende og aggressiv markedsføring. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
MARKEDSFØRING: Tre firmaer må nå betale gebyrer for villedende og aggressiv markedsføring. Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

Tre firmaer er varslet om overtredelsesgebyr på mellom 250.000 og 400.000 kroner for villedende og aggressiv markedsføring, opplyser juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet til NRK.

Tilsynet har mottatt mange klager fra forbrukerne på ulike annonser, og befolkningens frykt for å bli smittet med coronaviruset utnyttes, mener han.

– Felles for sakene er at det gis inntrykk av at forskjellige helsekostprodukter kan beskytte folk mot coronaviruset, sier Haug.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!