Frukt og grønt mot overvekt

Markedet er overfylt av ulike slankemetoder, og det er ikke lett å finne metoden som passer best for deg, men nå mener en amerikansk forsker at hun funnet svaret på slankegåten.

Mange er uenige i hvorfor vi legger på oss. Er det på grunn av fettinnholdet i maten? Karbohydratene? Størrelsen på måltidene? Er det det vi drikker til maten? Eller er det noe helt annet?

I følge doktor Barbara J. Rolls kan du spise mer og veie mindre. Hvordan? Du må spise riktig mat.

- Kalorier teller, uansett hva du leser i pressen, sier hun til The New York Times.

Mengden av mat
Enkelte sier de kan spise så mye proteiner og fett de vil uten å legge på seg, så lenge de holder seg unna karbohydrater. De færerste er imidlertid villige til å kutte ut brød, poteter, pasta, bananer, øl, kaker, is og annen karbobydratrik mat.

Det trenger du heller ikke, i følge doktor Rolls. Hun mener at hva og hvor mye en person spiser til hvert måltid for å føle seg mett, har noe å si. Men hva får kroppen til å si fra om at du har spist nok - eller glemme å si fra, så du spiser for mye?

Doktor Rolls fant ut at mengden av kalorier i et gitt volum av mat, gir en stor forskjell i hvor mange kalorier folk får i seg i et gitt måltid. Dette kalles energitettheten i maten. Rolls har funnet ut at folk stort sett spiser samme mengde mat hver dag. Når man spiser kaloritett mat med mye fett, spiser de fleste mer kalorier for å bli ordentlig mette.

Frukt og grønt
Hva øker matvolumet uten å legge til kalorier? Vann. Og hva slags mat inneholder mest vann? Frukt og grønnsaker.

- Folk som ble bedt om å spise mer frukt og grønnsaker, mistet mye mer vekt enn de som spiste mindre fett. Råd om å spise mer, er mye mer effektivt enn råd om å spise mindre, sier Rolls til The New York Times.

- Vann har størst innflytelse på mengden av mat vi spiser, sier hun videre.

I studien hennes spiste folk samme mengde mat, men hvis mye av vekten og volumet i maten besto av vann, spiste de omtrent en tredjedel færre kalorier. I en av undersøkelsene, testet Rolls og hennes kolleger ut mengden av mat folk spiste når de fikk servert en kaloririk kylling-og-ris-gryte med et glass vann ved sdien av. En annen gruppe fikk servert de samme ingrediensene, men i en suppe. Suppespiserne fikk i seg 100 færre kalorier.

Mindre energitetthet
Ved å redusere energitettheten i maten, spiser folk naturlig mindre. Dette gjelder ikke bare et måltid, men hele dagen.

- Når fettinnholdet i dietten er redusert, men energitettheten er den samme, reduserer ikke folk kaloriinntaket, sier Rolls til The New York Times.

Som et godt måltid foreslår Rolls å begynne med en tallerken med suppe eller salat, fortsette med en god porsjon pasta og grønnsaker, og frukt og en halv tallerken med frossen yougurt til dessert.

 

Mozon.no, 06.10.2004