Frukt og grønt mot overvekt

Markedet er overfylt av ulike slankemetoder, og det er ikke lett å finne metoden som passer best for deg, men nå mener en amerikansk forsker at hun funnet svaret på slankegåten.

Publisert
Sist oppdatert

Mange er uenige i hvorfor vi legger på oss. Er det på grunn av fettinnholdet i maten? Karbohydratene? Størrelsen på måltidene? Er det det vi drikker til maten? Eller er det noe helt annet?

I følge doktor Barbara J. Rolls kan du spise mer og veie mindre. Hvordan? Du må spise riktig mat.

- Kalorier teller, uansett hva du leser i pressen, sier hun til The New York Times.

Mengden av mat
Enkelte sier de kan spise så mye proteiner og fett de vil uten å legge på seg, så lenge de holder seg unna karbohydrater. De færerste er imidlertid villige til å kutte ut brød, poteter, pasta, bananer, øl, kaker, is og annen karbobydratrik mat.

Det trenger du heller ikke, i følge doktor Rolls. Hun mener at hva og hvor mye en person spiser til hvert måltid for å føle seg mett, har noe å si. Men hva får kroppen til å si fra om at du har spist nok - eller glemme å si fra, så du spiser for mye?

Doktor Rolls fant ut at mengden av kalorier i et gitt volum av mat, gir en stor forskjell i hvor mange kalorier folk får i seg i et gitt måltid. Dette kalles energitettheten i maten. Rolls har funnet ut at folk stort sett spiser samme mengde mat hver dag. Når man spiser kaloritett mat med mye fett, spiser de fleste mer kalorier for å bli ordentlig mette.

Frukt og grønt
Hva øker matvolumet uten å legge til kalorier? Vann. Og hva slags mat inneholder mest vann? Frukt og grønnsaker.

- Folk som ble bedt om å spise mer frukt og grønnsaker, mistet mye mer vekt enn de som spiste mindre fett. Råd om å spise mer, er mye mer effektivt enn råd om å spise mindre, sier Rolls til The New York Times.

- Vann har størst innflytelse på mengden av mat vi spiser, sier hun videre.

I studien hennes spiste folk samme mengde mat, men hvis mye av vekten og volumet i maten besto av vann, spiste de omtrent en tredjedel færre kalorier. I en av undersøkelsene, testet Rolls og hennes kolleger ut mengden av mat folk spiste når de fikk servert en kaloririk kylling-og-ris-gryte med et glass vann ved sdien av. En annen gruppe fikk servert de samme ingrediensene, men i en suppe. Suppespiserne fikk i seg 100 færre kalorier.

Mindre energitetthet
Ved å redusere energitettheten i maten, spiser folk naturlig mindre. Dette gjelder ikke bare et måltid, men hele dagen.

- Når fettinnholdet i dietten er redusert, men energitettheten er den samme, reduserer ikke folk kaloriinntaket, sier Rolls til The New York Times.

Som et godt måltid foreslår Rolls å begynne med en tallerken med suppe eller salat, fortsette med en god porsjon pasta og grønnsaker, og frukt og en halv tallerken med frossen yougurt til dessert.

 

Mozon.no, 06.10.2004

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer