Frakt fra Ikea

Frakt av gardinstang til 69 kroner koster flere tusen

Produktet er for langt til å fraktes som postpakke, forklarer Ikea.

FRAKTPRISER: Skal du bestille varer fra Ikeas nettbutikk, bør du sjekke fraktprisene før du trykker "kjøp". Her fra Ikea i Stockholm. Foto: NTB Scanpix
FRAKTPRISER: Skal du bestille varer fra Ikeas nettbutikk, bør du sjekke fraktprisene før du trykker "kjøp". Her fra Ikea i Stockholm. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Da Ikea åpnet sin nettbutikk i 2012, var ett av målene å gjøre seg tilgjengelig for de som ikke har ett av varehusene i nærheten. Selv om de nok på mange måter har klart dette, har de fortsatt en vei å gå når det gjelder varer som ikke oppfyller kravene om maksmål hos Posten:

Bestiller du gardinstenger fra Ikea, bør du sjekke fraktprisene ekstra godt før du trykker kjøp:

Hvis ikke risikerer du å betale over 3.000 kroner i frakt.

Frakt på 3.499 kroner

Legger du gardinstenger av den lengste sorten i handlekurven på ikea.no, kan ikke disse sendes til deg som vanlig postpakke.

Levering koster 3499 kroner for gardinstenger til 69 kroner per stykk. Foto: Skjermdump
Levering koster 3499 kroner for gardinstenger til 69 kroner per stykk. Foto: Skjermdump Vis mer

Det slår ut i det vi vil kalle ekstreme leveringspriser - hvis du bor et lite, eller litt lengre, stykke uti periferien:

Til Rygge i Østfold kommer frakt for gardinstengene på 999 kroner, mens levering til Leirivk i Sogn kommer på 2.099 kroner. Bor du i Finnmark, eksempelvis i Tana, kommer frakten på 3.499 kroner!

Ikea opererer også med henting på henteterminaler, som forsåvidt kan være et alternativ spesielt i Østfold-tilfellet, for å slippe den vanvittige fraktprisen: Det er 30 minutter med bil til nærmeste henteterminal i Fredrikstad, mens man på Leirvik må bruke en time og et kvarter til Førde.

I Finnmark-eksempelet er ikke henting nødvendigvis et alternativ, hvis man ikke vil kjøre 4,5 timer til henteterminalen i Alta.

Slik forklarer Ikea fraktprisene

Vi har spurt Ikea om det er riktig at en kunde skal betale over 3.000 kroner for frakt av en gardinstang til 69 kroner, og om det ikke fins noen annen måte å gjøre dette rimeligere for kunden på.

Svaret fra Ikea tyder ikke på noen akutt løsning på problemet.

Fungerende kommunikasjonssjef Siv E. Egger Westin sier til Dinside at de jobber kontinuerlig for å forbedre tjenestene til kundene sine.

- I dette tilfellet er gardinstangen for lang til å være en postpakke, ettersom postpakker går til postkontor/post i butikk, og det er derfor utfordrende med lange, store og tunge pakker. Den må derfor leveres med lastebil og det fører dessverre til dyrere frakt, forklarer hun.

Egger Westin sier videre at de samarbeider tett med Bring for å finne bedre løsninger for fremtiden, og at dette er et stort fokus hos Ikea.

Dette er maksmål for postpakker

Det er altså lengden på en pakke som setter begrensninger for om disse kan sendes som postpakke, eller ikke. Normalt er grensen på 120 centimeter, men det går også an å sende pakker på inntil 240 centimeter ved å betale litt ekstra.

Bakgrunnen for disse målene er ifølge pressesjef John Eckhoff i Posten, måten pakkene fraktes på.

- Dette er knyttet til størrelsen på bilene og måten vi laster på. På større størrelser er stykkgodstjenester et alternativ, men da til andre og høyere fraktpriser, forteller han.

De største pakkene på over 120 og opptil 240 centimeter, behandles/sorteres manuelt. De går altså ikke gjennom et automatisk sorteringsanlegg på postens terminaler, noe som gir ekstrakostnader, ifølge Eckhoff.

- Kolli over 240 centimeter, eller maks lengde pluss omkrets over 360 centimeter, kan ikke fremsendes i ordinær pakkestrøm, legger han til.