FORSINKELSER: Mye forsinkelser med SAS i sommer, pass på at du får kompensasjon hvis du er rammet. Foto: NTB Scanpix
FORSINKELSER: Mye forsinkelser med SAS i sommer, pass på at du får kompensasjon hvis du er rammet. Foto: NTB ScanpixVis mer

Forsinkelser for SAS

Forsinkelser for SAS-passasjerer

SAS innrømmer å ha solgt for mange billetter i sommer.

De siste to månedene har SAS innstilt over 700 flyginger, og de fleste skyldes interne bemanningsproblemer blant piloter og kabinansatte.

Også fredag ettermiddag er det forsinkelser på flere fly fra de store norske flyplassene, inkludert hovedflyplassen Oslo Lufthavn.

For de reisende er dette selvsagt en kjedelig start på ferieturen, eller hjemreisen for den del.

Dagens Næringsliv skriver at flyselskapet har solgt billetter uten å ha full kontroll på bemanningen, og at dette er noe av årsaken til at SAS nå opplever problemer som kan ligne på det Norwegian hadde i fjor sommer.

– Vi har vært for ambisiøse ved planlegging av ruteprogrammet denne sommeren. Når vi vet resultatet, skulle jeg gjerne sett at vi hadde vært mer forsiktige, sier Lars Sandahl Sørensen, som er visekonsernsjef og operativ direktør i SAS.

Krav på kompensasjon

Er du rammet av forsinkelser eller innstillinger, så har du krav på kompensasjon. De varierer ut ifra hvor du skal og hvor stor forsinkelsen er, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

SJEKK RETTIGHETER: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, råder reisende til å sjekke sione rettigheter. Foto: Ole Walter Jacobsen
SJEKK RETTIGHETER: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, råder reisende til å sjekke sione rettigheter. Foto: Ole Walter Jacobsen Vis mer

– Satsene for kompensasjon er basert på flyreisens lengde og hvor mye du er forsinket. Flyr du for eksempel Oslo–København vil du ha rett på 250 euro, Oslo–Roma til vil du ha rett på 400 euro og til Oslo–New York vil det være 600 euro.

Ved siden av penger vil du ha rett på mat og drikke, og hotellovernatting om det er nødvendig, mens du venter på å komme i luften.

– Det må gå en viss tid før du har rett på hjelp. Rettighetene får du eksempelvis etter to timer på reiser i Norden, tre timer på reiser til sør- og mellom Europa og fire timer utenfor Europa, sier Flesland.

Forbrukerrådet en kalkulator hvor du kan gå inn og sjekke hvilke rettigheter du har, avhengig av om flyet ditt er forsinket, innstilt eller overbooket.

Her kan du prøve kalkulatoren:

Mangler piloter

ABC Nyheter har tidligere omtalt problemene, og skriver at flere av de ansatte i det utflaggede datterselskapet SAS Ireland (SAIL) har sluttet i jobbene. Dermed har det blitt vanskelig å skaffe nok piloter.

I tillegg har 26 piloter i SAIL sendt et varselbrev til SAS der de advarer om at de er blitt presset til å gå på akkord med sikkerheten, og at arbeidskontraktene deres er elendige. Sørensen erkjenner at de ikke har lyktes med å finne nok personell.

– Det har vært krevende og det er selvsagt ikke tilfredsstillende. Problemene tas på største alvor, og jeg er lei meg når vi ikke lever opp til forventningene, sier han til DN.

Sørensen sier at de jobber med endringer i kontraktene for personell i utlandet, og at det sannsynligvis vil føre til bedre betingelser for lønn og arbeidstid.