Forhatt filmreklame

Selv om reklame på TV er lovregulert, har TV-kanalene i Norge ulik praksis. TV3 er den desiderte verstingen, med TVNorge som en god nummer to.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Ingen andre TV-kanaler enn TV3 bryter opp filmene med reklameinnslag - selv om det ikke er lov i Norge.

- Grunnen er at vi sender fra London. Derfor følger vi britisk lov, som tillater reklameavbrudd i filmer, sier Kjell Ove Flemmen i TV3 Norge.

12 minutter per time

Ser du film på TV3 må du tåle to - tre reklameavbrudd i løpet av filmen. Avbruddene er på fire - fem minutter.

Både NRK, TV2 og TVNorge følger det norske lovverket, som er relativt strengt i global sammenheng. Kringkastingsloven sier at reklame skal "sendes i blokker mellom programmene". Størrelsen på reklameblokkene er også regulert.

En forskrift til loven fastslår nemlig at "reklameinnslag samlet ikke skal utgjøre mer enn 20 prosent per klokketime."

  • Det utgjør 12 minutter reklame per time.

  • Til en film på en og en halv time kan de sende 18 minutter reklame.
  • En film på to timer åpner for 24 minutter reklame.

    Bryter opp

    TV2 følger disse retningslinjene, mens TVNorge bryter opp filmene med en 20 minutters bolk med nyheter, værmelding og reklame.

    Kanalen er i sin fulle rett til å gjøre dette. En forskrift om kringkasting sier nemlig at det kan "sendes reklameinnslag i ett av avbruddene hvis avbruddet varer i minst 20 minutter."

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    - Vi får e-poster fra enkelte som ikke setter pris på avbruddene. Likevel viser seer-ratingene at vi ikke mister så mange seere på det. For de fleste TV-kanaler er det et spørsmål om film med reklame eller ingen film, sier Kjersti Kongtorp, programplanlegger i TVNorge.

    Jeg vil lese om filmreklamen i de ulike TV-kanalene