SHOPPING I SVERIGE: Nordby Shoppingcenter i Svinesund er et harryhandelmål for flere nordmenn, og Resurs Bank reklamerer med Nordbykortet, som gir fordeler til forbrukerne som handler her. Men, nå får banken kritikk fra Forbrukertilsynet for å spre ulovlig reklame knyttet til kredittkortet. Foto: Audun Braastad/NTB scanpix.
SHOPPING I SVERIGE: Nordby Shoppingcenter i Svinesund er et harryhandelmål for flere nordmenn, og Resurs Bank reklamerer med Nordbykortet, som gir fordeler til forbrukerne som handler her. Men, nå får banken kritikk fra Forbrukertilsynet for å spre ulovlig reklame knyttet til kredittkortet. Foto: Audun Braastad/NTB scanpix.Vis mer

Reklame for kredittkort

Forbrukertilsynet ut mot ulovlig reklame for Nordbykortet

Resurs Bank er bedt om å trekke reklamekampanjen, og det er ikke første gang.

Svenskeide Resurs Bank, som tilbyr forbrukslån og kredittkort til hele Norden, får kraftig kritikk av Forbrukertilsynet for villedende markedsføring av Nordbykortet.

Dette er et kredittkort som kan brukes på Nordby Shoppingcenter i Svinesund i Sverige.

Nylig kunne du også lese om Fjordkraft som får varsel om bot for ulovlig telefonsalg.

Forbruker ga beskjed

ULOVLIG: Her ser du reklamen for Nordbykortet som Resurs Bank er bedt om å fjerne. Én kroner er ikke ett poeng, og kundene får ikke velkomstpoengene de er lovet. Foto: skjermdump.
ULOVLIG: Her ser du reklamen for Nordbykortet som Resurs Bank er bedt om å fjerne. Én kroner er ikke ett poeng, og kundene får ikke velkomstpoengene de er lovet. Foto: skjermdump. Vis mer

Det er en reklame på Facebook som blir trukket fram av tilsynet i en pressemelding:

«Gjør grensehandel enda billigere med bonus på alle kjøp! 1 krone = 1 poeng. Du får 10.000 velkomstpoeng», står det i Facebook-posten.

Men, slik er det ikke i virkeligheten. En forbruker som kontaktet banken og spurte om dette, fikk nemlig vite at ett poeng tilsvarte 0,01 krone.

- Forbrukeren får inntrykk av at ei krone og ett poeng har samme verdi når dette ikke er tilfellet, og dermed er reklamen egnet til å villede, altså ulovlig, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Resurs Bank er bedt om å trekke reklamen med frist 7. september 2018, og har nylig fått tilsendt et brev fra tilsynet hvor svarfristen ennå ikke har gått ut.

- Ikke første gang

Forbrukertilsynet tar jevnlig opp saker med lovstridig kredittkortreklame.

- Det vanligste er at lovpålagte prisopplysninger ikke er tatt med, eller at prisopplysningene ikke er like tydelige som fordelene det lokkes med, sier Gjedrem til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge ham er det ikke første gang Resurs Bank har underkommunisert og utelatt opplysninger om kredittkostnad ved bruk av Nordbykortet. Det har skjedd i denne og tilsvarende reklamer.

Reglene om markedsføring av lån og kreditt finner du i finansavtaleloven og ved å lese veilederen fra Forbrukertilsynet.

- I reklame for forbrukslån og kreditt kan ikke tilleggsfordelene framheves mer enn kostnadane, men det skal være like tydelig for forbrukerne hva lånet koster som hvilke gevinster de kan oppnå om de tar opp lån. Disse reglene har ikke Resurs Bank fulgt, sier Gjedrem.

Banken beklager

Ingebjørg Brown i Resurs Bank Norge beklager at banken uttrykte seg på en slik måte at kampanjen kunne misforstås.

I bankens svar til Forbrukertilsynet står det at de er enig i at likhetstegnet mellom krone og poeng kan misforstås. På bakgrunn av tilbakemeldinger fra kunder ble ordlyden endret, før kampanjen ble avsluttet.

Til Dinside sier Brown at opplysningene om forholdet mellom tilleggsfordeler og kredittkostnader ved bruk av Nordbykortet i reklamen var tilpasset størrelse på PC og nettbrett, og at teksten ble altfor liten på mobil.

- Vi er opptatt av å følge markedsføringsreglene, og vil jobbe med å tilpasse teksten vår bedre til ulike plattformer framover, sier Brown.