Betaling på kreditt i butikk

Forbrukerrådet kraftig ut mot ny betalingsløsning i fysiske butikker

Forbrukerrådet mener at det ikke bør åpnes for utsatt betaling på varer du er i butikken for å handle, slik som Klarna In-store gjør.

BETALE NÅ ELLER SEINERE?: Når du handler på nett og betaler via Klarna, kan du velge om du vil betale med en gang, dele opp eller utsette betalingen. Denne betalingsløsningen finnes også i fysiske butikker, blant annet hos sportskjeden XXL og klesforhandleren Kappahl. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
BETALE NÅ ELLER SEINERE?: Når du handler på nett og betaler via Klarna, kan du velge om du vil betale med en gang, dele opp eller utsette betalingen. Denne betalingsløsningen finnes også i fysiske butikker, blant annet hos sportskjeden XXL og klesforhandleren Kappahl. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Du har kanskje betalt mang et nettkjøp via Klarna, en av Europas største banker, som gir deg de velkjente valgene: Betale , utsette eller dele opp betalingen.

Men, det er ikke bare i nettbutikkene du kan møte på denne betalingsløsningen. I september lanserte nemlig Klarna et samarbeid med sportskjeden XXL, som gir kundene mulighet til å betale på samme måte som på nett i fysisk butikk. Kleskjeden Kappahl har også betalingssystemet, og flere butikker blir lagt til framover, ifølge Klarna.

Dermed kan du altså velge om du vil betale treningstightsen eller felleskipakken nå, om en stund eller i flere omganger.

Betalingsløsningen fungerer ved at kunden finner ønsket vare og oppgir mobilnummeret sitt, som registreres av butikken. Deretter mottar kunden en link på mobilen, trykker på den og velger selv ønsket betalingsmåte, forklarer Thomas Elvestad, markedsdirektør i Klarna Norge.

- Hører ikke hjemme i fysiske butikker

Forbrukerrådet er negative til betalingsløsninger som åpner for forbrukerkreditt i fysiske butikker.

KRITISK: Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet
KRITISK: Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Vi mener at butikkene ikke er egnet arena for salg av kreditt. I motsetning til kredittkjøp på nettet, har du i butikken dårligere forutsettinger for å gjøre veloverveide valg som å sette deg inn i vilkår, pris og sammenligne leverandører, sier fagdirektør Jorge Jensen.

Han ser Klarna In-store og lignende betalingsløsninger som nok en måte å selge forbrukerkreditt på. Veksten i slik kredittgjeld har lenge bekymret Forbrukerrådet og flere andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bedre enn annen kredittløsning i butikk

Elvestad i Klarna mener deres nye betalingsløsning er en stor forbedring mot den tradisjonelle papirsøknadene for kreditt i butikk.

- Kunder kan i fred og ro lese og vurdere informasjon om priser og vilkår for forskjellige betalingsalternativ på mobilen sin, uten det stresset en slik prosess gjerne medfører i kassen, sierElvestad.

Han understreket at Klarna In-store oppgir tydelig i kroner og øre hvor mye de forskjellige finansieringsløsningene vil koste, både totalt og i enkeltavdrag. Både dette og vilkår er lett tilgjengelig og synlig på kundens mobil.

- Du kan selvsagt også velge å betale hele beløpet etter at du har kommet hjem, selv om du har inngått en avtale om delbetaling i butikken, legger han til.

Vil gjøre det enkelt

Det er i dag veldig enkelt å betale på nett med Klarna og nå kan de samme fleksible, enkle løsningene tilbys i fysiske butikker, fortsetter Elvestad.

- Vi ønsket å gjøre utsettelse av betaling i butikk like enkelt som det er på nett. Kundene kan ved hjelp av mobiltelefonen bestemme seg for hva de vil kjøpe og hvordan de vil betale for det, uten pinlige og langdryge prosesser, sier markedssjefen.

Dette frigjør også tid for de butikkansatte, som kan yte bedre service til kundene framfor å bruke flere minutter på å fylle ut skjemaer om kundene ønsker finansiering, legger han til.

- Forbrukere har ikke etterspurt betalingsløsningen, men jeg forstår jo godt at både butikken og Klarna ønsker seg denne. Den ene får selge flere varer, den andre mer kreditt, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Trenger ny lov

Etableringen av denne løsningen gjør det bare tydelig hvor viktig det er å få avklart reglene for salg av kreditt, og vi er ikke langt unna en avklaring, mener Jensen.

Justisdepartementets har nemlig hatt en ny finansavtalelov på høring, et forslag som inneholder mye god forbrukerbeskyttelse, ifølge Jensen.

Kreditt skiller seg fra vanlige forbruksvarer ved at ringvirkningene av uforsvarlig salg av kreditt vil få store konsekvenser for den enkelte lånetaker og for samfunnet. Derfor er også Forbrukerrådet mer restriktive med tanke på salg av kreditt enn varene som XXL selger.

Elvestad i Klarna sier at de følger nøye med på utviklingen i lovverket og evaluerer fortløpende sine produkter slik at de opprettholder den beste kundebeskyttelsen. De ønsker velkommen en god vurdering av disse spørsmålene i en ny finansavtalelov.