VERDIFULLT VALG: Hvilken taxi du setter deg i på vei hjem, har alt å si for regningen du får i fanget ved reisens ende. Dersom drosjene må oppgi pris på forhånd, kan du lettere velge hvor mye du ønsker å betale. Foto: Scanpix
VERDIFULLT VALG: Hvilken taxi du setter deg i på vei hjem, har alt å si for regningen du får i fanget ved reisens ende. Dersom drosjene må oppgi pris på forhånd, kan du lettere velge hvor mye du ønsker å betale. Foto: ScanpixVis mer

Vil vite drosjeprisen på forhånd

- Forbrukerne bør få mulighet til å velge billigste drosje

Forbrukerombudet og Samferdselsdepartementet vil at drosjesjåføren skal gi deg en pris før du setter deg inn.

Julebordsesongen er godt i gang, og du står gjerne og hutrer iført tynne strømper i de tidlige morgentimer og praier den første drosjen som kommer forbi.

Når bilen bremser foran hjemmet ditt, er gjerne regningen overraskende høy og fullstendig udiskutabel.

I slike situasjoner hadde det kanskje vært greit om drosjeprisen var satt på forhånd, samt at du kanskje hadde en app som tillot deg å se en prisoversikt, slik at du kunne valgt «den rette drosjen» i utgangspunktet?

Slik blir det hvis Forbrukerombudet og Samferdselsdepartementet får viljen sin.

De vil nemlig tilby forbrukerne muligheten til å velge mellom taksameterpris og en forhåndsbestemt pris.

- Forbrukerne har ikke rett til å prute, så derfor bør de settes i stand til å velge billigste drosje med prisopplysninger i forkant, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

- Vanskelig å prisorientere seg

Bedre skilting på holdeplasser, i tillegg til portaler og apper som sammenligner priser, er viktige grep for å tilrettelegge bedre for forbrukerne, ifølge Gjedrem.

Jo Gjedrem, avdelingsdirektør for finansielle tjenester, prisopplysning, reise og transport i Forbrukerombudet. Foto: Kimm Saatvedt. Vis mer

Forbrukerombudet får ikke inn mange klager på drosjepriser.

- Folk er nok vant med at det er vanskelig å orientere seg i drosjemarkedet, som er grunnen til at vi vil gi forbrukerne mer informasjon enn dagens regelverk legger opp til, sier Gjedrem.

Derfor støtter Forbrukerombudet naturligvis Samferdselsdepartementets forslag om å legge til et nytt kapittel i prisopplysningsforskriften som gjelder for drosjenæringen.

Det finnes om lag 190 drosjesentraler i Norge, hvorav 150 er i prisregulerte områder. Her er det maksimalprisforskriften som regulerer prisene.

Kan være ulempe for sjåførene

I høringsnotatet tar departementet til orde for at drosjene uoppfordret skal gi forbrukeren et pristilbud og at drosjene plikter å opplyse om laveste totalpris for turen enten om forbrukeren betaler fastpris eller taksameterpris.

Til slutt vil departementet at drosjene skal gi forbrukeren en spesifisert kvittering, slik at det er mulig for deg å etterprøve prisberegningene. Høringsfristen var 7. november.

Norges taxiforbund er positive til at kundene kan få prisopplysninger i forkant av drosjeturen, men at regjeringen ikke tar innover seg visse praktiske og økonomiske konsekvenser.

- Om en drosje praies i gater med mye trafikk, må sjåføren enten lete etter et egnet sted å stå i ro for å gi et tilbud til kunden, eller må gjøre det mens bilen er i bevegelse, sier styreleder Øystein Trevland.

Dette kan gi tap for sjåføren, ifølge Taxiforbundet. De forklarer dette grundigere i høringssvaret sitt.

Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund. Foto: Norges Taxiforbund. Vis mer

Samferdselsdepartementet erkjenner ulempene ved forslaget, men er opptatt av at forslaget skal være fordelaktig for forbrukerne.

- Køer og dårlig vær kan føre til at drosjesjåførene setter fastprisen høyere enn det taksameteret viser ved endt tur, sier Henrik Jonassen i departementets presseavdeling.

Det er derfor forbrukeren alltid skal betale den laveste prisen for drosjeturen, enten om det er den bindende eller fra taksameteret, dersom forslaget blir vedtatt.

Dyrest drosje i Oslo

Taxiforbundet mener at forutsigbar pris er bra for kunden, og at det også kan være fordel for næringen.

- Om man sammenligner prisene i uregulerte områder med maksimalprisene som fastsettes av Konkurransetilsynet, ligger de fleste sentralene som har fri prissetting høyere, sier Trevland.

De dyreste sentralene finner man i Oslo, og den dyreste sentralen i hovedstaden har rundt 30 prosent høyere pris enn den billigste, ifølge styrelederen.

Han mener at stordriftsfordelen i drosjenæringen burde oppmuntres av myndighetene, da for mange og små sentraler i byene presser prisene opp.