For mye salt er livsfarlig for barn

Saltinntaket i Norge er dobbelt så høyt som det burde være, og 75 prosent av det får vi i oss gjennom behandlet mat. I England blir matindustrien beskyldt for å sette barns liv i fare ved å bruke for mye salt.

Der har The Food Standards Agency, som tilsvarer det norske Statens næringsmiddeltilsyn, laget nye anbefalinger for saltinntak, og bedt industrien om å redusere saltinnholdet i maten.

Det sa at barn fikk i seg alarmerende store mengder salt uten å vite det.

Foreningen for saltprodusenter i landet sa at de fleste vitenskapelige studier motsatte seg anbefalingene om redusering av saltinntaket.

Blodtrykk
Et høyt saltinntak har en sammenheng med høyt blodtrykk, og det er det som bekymrer engelskmennene mest.

Byrået anbefaler at barn under seks måneder bør få i seg mindre enn 1 gram salt om dagen, og de mellom 7 og 12 måneder 1 gram daglig.

Barn mellom 1 og 3 år kan få 2 gram salt om dagen, 4- til 6-åringer kan få 3 gram om dagen, 7- til 10-åringer anbefales et saltinntak på 5 gram, og barn mellom 11 og 14 kan spise 6 gram salt om dagen.

Undersøkelser viser at barn får i seg en god del mer salt enn dette.

Dobbel dose
Nordmenn får i snitt i seg 10-12 gram salt daglig. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler maks fem gram. Studier viser at hvis vi hadde halvert saltinntaket ville det gitt 1870 færre tilfeller av hjerteinfarkt og hjerneslag årlig i Norge. 550 dødsfall kunne vært unngått.

Ansvar
Omtrent 75 prosent av alt saltet vi får i oss kommer fra behandlet mat, og nå blir produsentene bedt om å kutte saltinnholdet.

- Mens vi kan tilføre mindre salt ved middagsbordet og i grytene, kan vi ikke gjøre noe med den behandlede maten - som står for den største delen av saltinntaket vårt. Det er matindustriens ansvar, sa en talsmann for The Food Standards Agency til Sky News.

Tips for saltvett

  1. Bruk krydder med lavt natriuminnhold i stedet for salt.
  2. Salt maten ETTER tillagingen - og da i forsiktige mengder.
  3. Erstatt vanlig natriumsalt med et mineralsalt, som Seltin eller Lo-salt.
  4. Bruk gjerne olje eller usaltet margarin til matlagingen.
  5. Bruk mest mulig råvarer eller ferskvarer, unngå halv- eller helfabrikat (for å få maten til å. konserveres lenger, saltes gjerne
    fabrikatmat litt ekstra).
  6. Dampkok så mye som mulig.
  7. Lag mat med ovnsbaking, ovnssteking og tillaging i mikrobølgeovn. Da bevares innholdet av viktige mineraler (kalium, magnesium, selen osv.) slik at man kan kutte på saltingen.
  8. Lag hjemmelagde supper og gryter (da tar en vare på kalium og andre viktige mineraler som blir igjen i kokevannet).
  9. Vann ut matvarer som er spesielt salte.
  10. Trim av deg saltet!
Mozon.no, 19.05.2003