MER MOBILSURFING: Vi bruker stadig mer mobildata, men frem til nå har ingen mobiloperatører tilbudt abonnement med fri bruk av data. Det vil Chili Mobil ha en slutt på. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
MER MOBILSURFING: Vi bruker stadig mer mobildata, men frem til nå har ingen mobiloperatører tilbudt abonnement med fri bruk av data. Det vil Chili Mobil ha en slutt på. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Chili Mobil lanserer abonnement med fri data

For 399 kroner i måneden skal du kunne surfe så mye du vil, men det er en hake

Telenor og Telia følger neppe etter med det første.

Det er lenge siden det var antall meldinger og ringeminutter som var viktig ved valg av mobilabonnement. Nå er det mobildata som teller mest. Og jo mer, jo bedre.

Kan du aldri få nok mobildata, kan kanskje Chili Mobils nye tilbud falle i smak.

399 kroner i måneden

De lanserer nå et mobilabonnement kalt «fri data».

Helt fritt er det riktignok ikke, for de har en begrensning på bruk av 1000 GB i måneden. Det er dog en veldig høy grense, så for de aller fleste vil det nok i praksis innebære fri databruk.

Prisen ligger på 399 kroner i måneden. Da er fri tale, SMS og MMS inkludert. I tillegg kan du også roame gratis i EU/EØS inntil 12 GB.

«FRI DATA»: Chili Mobils nye abonnement heter «fri data», men har en begrensning på 1.000 GB i måneden. Skjermbilde: Dinside
«FRI DATA»: Chili Mobils nye abonnement heter «fri data», men har en begrensning på 1.000 GB i måneden. Skjermbilde: Dinside Vis mer

- Ikke bare et stunt

Vi tok en telefon til daglig leder i Chili Mobil, Lars Ryen Mill, som beskriver det nye abonnementet intet mindre enn en ny bevegelse innenfor mobil.

- Det er tydelig at folk har savnet fri data som et produkt. Dette har vært tilgjengelig i de nordiske landene i et par år i en eller annen form, og vi er ekstremt stolte av å kunne lansere de som førstemann ut i Norge, sier Ryen Mill til Dinside.

Han viser til ferske tall fra NKOM som sier at Norge har vært en sinke på mobildata, og at vi ligger vesentlig bak våre nordiske naboer hva gjelder mobildatabruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Så det er ikke bare et stunt?

- Nei, dette er kommet for å bli, understreker han.

Fri data-abonnementet er dog kun for personlig bruk, og er ikke ment som en bredbåndserstatter, ifølge den daglige lederen.

Strømmeabonnement følger med

Chili Mobil frister også med et abonnement på TV 2 Sumo gratis i to måneder i pakken.

- Vi har inngått et samarbeid med TV 2. Kunden får gratis abonnement de to første månedene, og etter det betaler man 90 kroner i tillegg for å forsette strømmeabonnementet, sier Ryen Mill.

Dette får du vanligvis for samme pris

Hos Chili Mobil har man tidligere fått mest mobildata for en pakke som kostet 369 kroner. Denne er nå satt ned til 349 kroner, og da får man 12 GB på kjøpet.

Ifølge vår siste pristest fra april har man normalt fått rundt 10 GB for 399 kroner i måneden.

Telia har et abonnement til 399 kroner, Smart Pluss, og da får man 6 GB data.

Telenors tilbud til 399 kroner, Medium, gir deg 5 GB data.

Som Tek.no påpeker kan man med Chili Mobil få noen kjedelige overraskelser på mobilregningen, da de visstnok opererer med høye utenlandspriser utenfor EU.

I ett av eksemplene Tek.no trekker frem, har de tatt nesten ti kroner i minuttet for å ringe til Norge fra USA.

Telia har riktignok en tjeneste som kalles Data Boost, hvor man kan bruke så mye data man vil, men det er tidsbegrenset i maks tre timer.

Utfordrer gigantene

Lars Ryen Mill i Chili Mobil sier til Dinside at han er spent på hva Telia og Telenor nå kommer til å gjøre.

- Jeg ser de har uttalt i media at de er avventende, men hansken er kastet. Det norske markedet har historisk sett hatt en dårlig konkurranse, kontrollert av to statlig-eide selskaper, som ikke har villet ødelegge melkekua, mener Ryen Mill.

Han hevder at Telia og Telenor tjener veldig mye mer på at kundene ikke får tilgang til fri data.

- Vi har verdens beste mobilnett, og så skal vi ikke få lov til å bruke det. Det henger ikke på greip, avslutter han.

Telenor: - Kundene må ikke la seg forlede

Det spørs imidlertid om de største mobiloperatørene kommer til å følge etter.

- Nå som alltid gjelder det at vi il fortelle kundene våre først om eventuelle justeringer i våre abonnement, sier leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen, til Dinside.

Leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen. Foto: Telenor
Leder for Telenors mobildivisjon, Bjørn Ivar Moen. Foto: Telenor Vis mer

Moen virker videre ikke spesielt bekymret for konkurransen, og sier den tvert om bare er stimulerende.

- Så er det vel slik at det er flere begrensninger i Chili Mobiles tilbud, og at det slik sett er viktig at kundene ikke lar seg forlede til å tro at man får like mye som i et Telenor-abonnement, sier Moen.

Han peker på at abonnementet bare gjelder bruk på egen mobil.

- Det begrenser verdien av fri bruk ganske kraftig. Slike begrensninger finner du ikke hos oss, sier han.

- Det er viktig at kundene ser på totalleveransen når de velger abonnement. Våre kunder skal vite at Telenor har et innhold i mobilabonnementene våre som ingen matcher. Gjennom tunge investeringer og rikt innhold skal vi være attraktive for kundene fremover også, sier Moen.

Leier Telias nett

Da sikter han til det faktum at Chili Mobil leier nett hos Telia, og ikke bygger selv, i motsetning til de to mobiloperatørene.

Telia virker også å sitte rolig i båten.

- Vi vurderer fortløpende hva våre kunder etterspør, og uavhengig av hva vi gjør, kan vi forsikre om at det er våre trofaste kunder som vil motta informasjonen først, sier kommunikasjonsrådgiver i Telia, Kristian K. Fredheim, i en kommentar til Dinside.