Pris på begravelse

Flere begravelsesbyrå bryter prisopplysningskravene

Det viser et tilsyn gjennomført av Forbrukertilsynet.

MANGELFULLT: Et tilsyn gjennomført av Forbrukertilsynet viser at 30 av 47 gravferdsbyrå ikke overholdt kravene til prisopplysninger. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
MANGELFULLT: Et tilsyn gjennomført av Forbrukertilsynet viser at 30 av 47 gravferdsbyrå ikke overholdt kravene til prisopplysninger. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.Vis mer

Av 47 gravferdsbyrå i Oslo, Bergen og Agder, er det hele 30 byrå som bryter kravene til prisopplysninger. Det kommer fram etter at Forbrukertilsynet har gjennomgått nettsidene til begravelsesbyråene.

– Forbrukere som skal bestille gravferd er som regel i en vanskelig situasjon. Derfor er det svært viktig at de får tydelige og tilstrekkelige prisopplysninger, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Komplett liste over gravferdsbyråene som er sjekket og hvordan de gjorde det, finner du nederst i saken.

Sju byrå utelot pris helt

Prismerkingsforskriften krever blant at det legges ut prisliste og prisoversikt på begravelsesbyråenes hjemmeside, slik at du får et best mulig inntrykk av prisnivået før du kontakter byråene for mer informasjon.

Tilsynsaksjonen avdekket alt fra mindre feil, til alvorlige mangler. De klareste bruddene fant Forbrukertilsynet på hjemmesidene til hele sju gravferdsbyrå, som hadde utelatt pris totalt.

– Vi forventer at selskapene som har fått brev fra oss rydder opp i feilene og gir prisopplysninger etter forskriften, sier Gjedrem.

Store prisforskjeller

Det er store prisforskjeller i gravferdsmarkedet, samt stor variasjon i hvordan begravelsesbyråene velger å vise fram prisene sine på nett. En begravelse kan fort koste fra 20.000 kroner og oppover.

Informasjonen på nettsidene skal gi et inntrykk av prisnivået, men for å sammenlikne prisen på den begravelsen som ønskes, er det per i dag best å hente inn pristilbud fra flere byråer, ifølge Forbrukertilsynet.

– Gravferd er ofte en stor utgift for de etterlatte, og derfor må også prisinformasjonen være god i alle ledd av prosessen slik at sluttregningen ikke gir ubehagelige overraskelser, sier Gjedrem.

Forbrukertilsynet har tidligere sendt ut orienteringsbrev til gravferdsbransjen og varslet om tilsynsaksjon, og i 2016 ble det sendt ut brev til bransjen om krav til prismerking for gravferdstjenester.

Opptatt av prisopplysninger

Virke Gravferd er medlemsorganisasjonen for begravelsesbyråene i Norge og har omtrent 94 prosent av alle byråene som medlem. De har vært opptatt av at alle våre medlemmer skal gi god prisinformasjon.

– Vi har sett på tallene som framkommer i undersøkelsen som er gjort, og ser at våre medlemmer kommer svært godt ut. De 17 byråene fikk godkjent var medlemmer hos oss, mens 23 hadde prisinformasjon, men manglet noe knyttet til forskriften og fikk brev om å endre informasjonen, sier direktør Gunnar Hammersmark til Dinside.no.

Av de sju byråene som manglet prisinformasjon, var seks ikke medlem av Virke.

Hammersmark understreker at Virke Gravferd er opptatt av at bransjen skal ha god prisinformasjon, og har hatt fokus på dette på medlemsmøter og gjennom artikler i bransjebladet sitt. De har også dialog med Forbrukertilsynet om dette.

Det er viktig at kundene får god informasjon om priser og alternative løsninger, siden gravferdstjenester kjøpes svært sjeldent, og i løpet av få dager skal de sørgende ta mange valg. Derfor er god og tydelig prisinformasjon på byråenes hjemmesider viktig, og god markedsføring av byrået, legger Hammersmark til.