Flere av oss boikotter varer

Nordmenn lar være å kjøpe produkter som er laget under dårlige arbeidsvilkår, har en produksjon som ødelegger miljøet eller strider mot menneskerettene.

BOIKOTT: 56 prosent av befolkningen boikotter enkelte varemerker, de fleste på grunn av brudd på menneskerettigheter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
BOIKOTT: 56 prosent av befolkningen boikotter enkelte varemerker, de fleste på grunn av brudd på menneskerettigheter. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Mens det for tre år siden var 40 prosent av befolkningen som boikottet enkelte varemerker, er det nå 56 prosent som gjør det samme, skriver Dagsavisen.

Tallene er hentet fra en spørreundersøkelse med 1.003 deltakere fra 18 år og oppover. Den er utført av Forbruksforskningsinstituttet SIFO på oppdrag fra Amnesty International Norge.

- Bevisstheten er økende

– Jeg lar være å kjøpe visse tomatbokser på grunn av slavearbeid i Italia, forteller generalsekretær John Peder Egenæs.

De fleste boikotter varer på grunn av brudd på menneskerettigheter.

Andre grunner er internasjonale konflikter, dårlige arbeidsvilkår og saker som gjelder klima og miljø.

– Det at så mange flere boikotter enn før, tyder på at bevisstheten og kunnskapen om måten varer produseres på, er økende, sier Egenæs.

Tross i at over halvparten av oss boikotter visse varer, tror så mange som 65 prosent at samfunnsutviklingen ikke blir påvirket av denne type kjøpenekt.

Forbrukermakt

Vi har sett mange resultater av boikott av klesmerker og butikkjeder de siste åra. Et av eksemplene er fra 2017, da boikott og reaksjoner fra dyrevernere førte til at en genser fra H & M ble trukket fra markedet.

Genseren hadde påskriften «Dogfight in random alley», som dyrevernerne mente var en glorifisering av dyreplageri.

Om du husker veldig langt tilbake, husker du kanskje også boikotten av Coca-Cola på bakgrunn av et samarbeid med Shaher Abdulhak, faren til den drapsmistenkte Farouk Abdulhak i Martine-saken.

Dinside har tidligere skrevet om bærekraftig forbruk og forbrukermakt, hvor et av tipsene er å spørre og grave i butikkene om miljø- og arbeidsforhold hos leverandøren - og å legge pengene hos butikker som kan bevise at de er ansvarlige.