Flådd av parkeringshaiene

GEBYR: Mens de private selskapene skjuler sin gebyrkåthet, er de kommunale parkeringsvaktenes tall offentlige. Konklusjonen er: Jo strammere arbeidsmarked og lavere sykefravær, jo større risiko for gebyr.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kunsten å ta selvkritikk for egen feilparkering er en øvelse de færreste bilister behersker. Da er det selvsagt langt mer fristende å fordømme overivrige betjenter som i følge ryktebørsen helt sikkert lever på provisjon.

Den diskusjonen lar vi ligge her. Mer interessant er det nemlig å se på forskjellene mellom de private og offentlige aktørene i markedet.

Økning & nedgang

Det blir fort dyrt å feilparkere. Det kommunale parkeringsgebyret er på 500 blanke kroner, mens tilleggsavgiften - som gis for ubetalt/for lite betalt på avgiftsparkering - ligger på 300 kroner.

Dersom du ikke overholder betalingsfristen, øker prisen med hele 50 prosent.

I Oslo ble det over 99 millioner gebyrkroner i 2002, noe som var en kraftig økning i forhold til 2001. Mer nøyaktige tall og begrunnelsen finner du her.

Endringene i Bergen, Tromsø og Stavanger - og de mulige begrunnelsene, finner du ved å trykke på lenkene øverst til høyre.

Si din mening:

Betaler du parkerings-
gebyret med glede? (Avsluttet)
Nei - det er like surt hver gang(56%) 251
Får aldri parkeringsgebyr(18%) 82
Ja - tar du sjansen må du regne med en bot i ny og nè(15%) 68
Kjører kollektivt - synes de slipper billig unna(5%) 24
Bryr meg ikke(5%) 23
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Ulike mål?

  • Offentlig: Målet for de offentlige trafikkbetjentene er å ilegge gebyr og tilleggsavgift for å oppnå økt sikkerhet, fremkommelighet og god sirkulasjon i byen.
  • Private: Som Center Park sier på sine egne nettsider er deres mål handlefrihet for kunden. "En av de store fordelene med privat regulering er at du som grunneier beholder din handlefrihet og kan foreta endringer eller omreguleringer etter vekslende behov.

    Det betyr at du selv kan påvirke avgift, avgiftstid, kontrollrutiner og policy for klagebehandling. Derved oppnår du god fleksibilitet, bedre trivsel og en funksjonell parkering med høy kapasitet og lønnsomhet."

Full åpenhet vs. total stillhet

Mens antallet utskrevne gebyrer og tilleggsavgifter hos de offentlige parkeringsbetjentene er lette å få tak i, er det fullt hemmelighold hos de private aktørene.

- Nei, de tallene går vi ikke ut med, sier Torbjørn Sørlie, styreleder i Parkinor, en interesseorganisasjon for private parkeringselskaper i Norge.

- Kan ikke denne tausheten kan nøre opp under folks oppfatning av at de private selskapene har en provisjonsbasert gebyrpraksis - der målet er flest mulig gebyrer?

- Nei. Dette er en myte som ikke stemmer. Det er av hensyn til konkurransesituasjonen at vi holder kortene tett til brystet. I motsetning til offentlige selskaper driver vi kommersiell virksomhet, og må innrette oss etter det. Jeg vil også påpeke at det overhodet ikke er snakk om noen provisjonsordning hos noen av våre medlemmer, sier Sørlie.


- Jeg kan imidlertid bekrefte at det er omsetningsvekst hos våre medlemmer. Veksten skyldes imidlertid ikke en økning i gebyrtakten, men at våre medlemmer stadig får flere parkeringsområder å betjene. Nye områder reguleres til parkering, og vi overtar også områder som tidligere har vært i kommunale hender.

- Den private delen av bransjen er heller ikke så utsatt for mannskapsmangel som de kommunale etatene. Små mobile enheter gjør oss mer effektive, avslutter Sørlie.