ULOVLIG TELEFONSALG: Fjordkraft straffes med et gebyr på 400.000 kroner for å ha ringt strømkunder for å selge mobilabonnement, selv om kundene hadde reservert seg mot telefonsalg. Dette er alvorlig, sier Forbrukertilsynet. Foto: Eilin Lindvoll
ULOVLIG TELEFONSALG: Fjordkraft straffes med et gebyr på 400.000 kroner for å ha ringt strømkunder for å selge mobilabonnement, selv om kundene hadde reservert seg mot telefonsalg. Dette er alvorlig, sier Forbrukertilsynet. Foto: Eilin LindvollVis mer

Ulovlig markedsføring

Fjordkraft må ut med 400.000 kroner for ulovlig telefonsalg

Fjordkraft straffes med et gebyr på 400.000 kroner for å ha ringt strømkunder for å selge mobilabonnement, selv om kundene hadde reservert seg mot telefonsalg.

– Fjordkraft har gjort seg skyldig i klare brudd på reglene om telefonsalg. Det er alvorlig at en så stor aktør ikke følger reglene, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Gebyret er redusert fra 500.000 kroner i varslet fra tidligere i høst.

Ifølge Forbrukertilsynet har Fjordkraft i mellomtida kommet med nye opplysninger som har ført til at gebyret er blitt redusert.

Kontaktet kunder som hadde reservert seg

Fjordkraft har opplyst at de i 2017 og i 2018 har kontaktet 12.020 kraftkunder som hadde reservert seg mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret, for å selge sin nye mobiltjeneste.

Strømselskapet har tidligere anført at de var av den oppfatning at personene kunne kontaktes ettersom de hadde et eksisterende kundeforhold.

Forbrukertilsynet understreker imidlertid at det stilles krav til at ytelsene som kan tilbys, skal være tilsvarende hverandre.

– Etter Forbrukertilsynets vurdering er det derfor åpenbart at det i det foreliggende tilfellet ikke er tale om tilsvarende ytelser. Unntaket fra forbudet mot å kontakte reserverte forbrukere (...) kommer derfor ikke til anvendelse, noe også Fjordkraft har erkjent, skriver Forbrukertilsynet i vedtaket.

Selskapet kan klage vedtaket inn til Markedsrådet innen tre uker.

Hadde en annen tolkning

Dinside.no har tidligere skrevet om det opprinnelige kravet som Forbrukertilsynet sendte Fjordkraft. Det var snakk om 500.000 kroner.

Til Dinside uttalte Fjordkraft da at mobiltilbudet deres er en del av fordelsprogrammet til eksisterende kunder, og at de hadde en annen tolkning av regelverket enn tilsynet.

De fortalte da Dinside at de etter et møte med Forbrukertilsynet, da de ble gjort oppmerksomme på dette, straks endret praksisen.

- Etter dette endret vi umiddelbart praksis, slik at ringelistene våre ble vasket for egne kunder i Reservasjonsregisteret, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft.

Strømselskapet trodde da at alt var i orden, og ble overrasket da overtredelsesgebyret fra Forbrukertilsynet kom.