FORSKJELL PÅ STRØM OG MOBIL: Fjordkraft tilbyr strøm og mobilabonnement, men de får ikke ringe strømkunder og gi dem mobiltilbud hvis de er oppført i Reservasjonsregisteret. Derfor får Fjordkraft varsel om bot fra Forbrukertilsynet. Foto: Eilin Lindvoll.
FORSKJELL PÅ STRØM OG MOBIL: Fjordkraft tilbyr strøm og mobilabonnement, men de får ikke ringe strømkunder og gi dem mobiltilbud hvis de er oppført i Reservasjonsregisteret. Derfor får Fjordkraft varsel om bot fra Forbrukertilsynet. Foto: Eilin Lindvoll.Vis mer

Reservere deg mot telefonsalg

Fjordkraft har kontaktet kunder som er reserverte mot telefonsalg

Nå får de varsel fra Forbrukertilsynet om overtredelsesgebyr på 500.000 kroner.

Strømselskapet Fjordkraft AS har mottatt et brev fra Forbrukertilsynet hvor de er varslet om at de får et overtredelsesgebyr på en halv million kroner.

Fjordkraft har nemlig ringt sine strømkunder, som er reservert mot telefonsalg i Reservasjonsregisteret, og tilbudt dem mobilabonnement fra Fjordkraft Mobil.

Dette er ulovlig, understreker tilsynet, og derfor får altså Fjordkraft varsel om bot på 500.000 kroner.

Misforsto reglene

Ifølge Forbrukertilsynet har Fjordkraft ringt over 45.000 kunder angående mobiltjenestene sine i løpet av 2017 og 2018, og de er usikre på hvor mange av disse som var reservert mot telefonsalg.

Til Dinside forteller Fjordkraft at mobiltilbudet deres er en del av fordelsprogrammet til eksisterende kunder, og at de hadde en annen tolkning av regelverket enn tilsynet.

Det er riktig at det finnes unntak for eksisterende kundeforhold, men det er et vilkår at det som markedsføres er en tilsvarende tjeneste som det som kundeforholdet bygger på, forklarer juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.

- Fjordkraft kunne derfor ikke kontakte strømkundene som var reservert mot telefonsalg for å markedsføre mobiltjenester, sier Haug.

- Overraskende

Fjordkraft hadde et møte med Forbrukertilsynet i slutten av mai 2018, der de forklarte hvordan de tolket reglene, hvorpå de fikk vite hvordan de egentlig burde tolkes.

- Etter dette endret vi umiddelbart praksis, slik at ringelistene våre ble vasket for egne kunder i Reservasjonsregisteret, sier kommunikasjonsdirektør Jeanne Tjomsland i Fjordkraft.

Dette møtet bekrefter Forbrukertilsynet.

Strømselskapet trodde, derimot, at saken ble avsluttet her, så varselet om bot i etterkant kom som en overraskelse.

Fjordkraft har frist til 21. september med å kommentere varselet om overtredelsesgebyr.

- Det har vi foreløpig ikke tatt stilling til om vi kommer til å gjøre, sier Tjomsland.

Ikke lov å ringe på vegne av samarbeidspartnere heller

I mars skrev Dinside om Coop-medlemmer i Reservasjonsregisteret som likevel ble oppringt på vegne av dagligvarekjedens samarbeidspartnere, for eksempel forsikringsselskapet If.

- Vi ser at en del medlemsorganisasjoner tar kontakt direkte med medlemmene sine på vegne av samarbeidspartnerne sine, fortalte direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet til Dinside.

For dem som ikke har reservert seg mot telefonsalg, er dette uproblematisk. Også de som er reservert mot telefonsalg kan ringes opp av selskaper de allerede er kunde hos, for eksempel en mobiloperatør som vil anbefale en kunde et nytt abonnement.

Men, i og med at flere foreninger og selskap også ringte kundene sine på vegne av samarbeidspartnere og med andre tjenester, sendte tilsynet ut brev til 49 norske foreninger og selskaper, hvor de ba dem slutte med denne typen telefonsalg.