Fire av ti har ikke nettbutikk

Ikke så utbredt i Norge som vi tror.

<b>KOMMER I 2015:</b> Intersport har vært blant de store norske kjedene som har vegret seg mot nettbutikk. Foto: INTERSPORT
KOMMER I 2015: Intersport har vært blant de store norske kjedene som har vegret seg mot nettbutikk. Foto: INTERSPORT Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn handler på nettet som aldri før. Samtidig bygges det stadig nye kjøpesentre og frittstående gigantbutikker i randsonene utenfor de store byene.

- Går altfor sakte

Det er kanskje ikke så rart. For i følge en fersk oversikt fra eHandelsforum tilbyr hele fire av ti norske butikkjeder fortsatt ikke varene sine på nettet.

- Utviklingen går altfor sakte i Norge. Mens våre nordiske naboer satser hardt på nett, henger mange norske detaljhandlere etter, noe denne opptellingen viser, sier daglig Ola Hanø i eHandelsforum i en pressemelding som ble sendt ut sent i går kveld.

UTSOLGT I ROMJULA: Heller ikke nett-kolonialer får ferske varer i høytiden. Foto: KOLONIAL.NO
UTSOLGT I ROMJULA: Heller ikke nett-kolonialer får ferske varer i høytiden. Foto: KOLONIAL.NO Vis mer

Hanø tror at konservatisme og angst for å ødelegge en forretningsmodell som har fungert bra i alle år er blant årsakene til vegringen.

- Mange bedriftsledere kan for lite om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett. Redsel for å kannibalisere egne butikker, manglende innovasjonskultur og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer, mener Hånø.

Flere kommer i 2015

Det går imidlertid sakte, men sikkert rett vei. I fjor manglet halvparten av kjedene nettbutikker, og i løpet av 2015 vil flere av de store komme.

Blant dem er Intersport og Coop. Samtidig er Dressmann og Rema 1000 endelig på nett. Sistnevnte gjennom et samarbeid med Kolonial.no.

- Har sovet i timen

- Norske matkjeder har sovet i timen. Kjedene ledes av en gjeng gamle menn som nå kommer til å få seg en skikkelig vekker, uttalte Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas til Aftenposten i november i fjor.

I løpet av det siste året handlet nordmenn varer på nett for 31,8 milliarder kroner, viser Virkes eHandelsbarometer for 2013/2014.