BE OM BETALING: Gjør ikke kjøperen som dere har avtalt, kan du kreve å få erstattet det du eventuelt måtte tape. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BE OM BETALING: Gjør ikke kjøperen som dere har avtalt, kan du kreve å få erstattet det du eventuelt måtte tape. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Når kjøper ikke henter pakka eller trekker seg

Finn.no: Dette kan du kreve når kjøperen trekker seg

Har du avtalt å selge noe på Finn eller Facebook, må kjøperen faktisk kjøpe.

Det blir ofte fokus på kjøperne når det kommer til bruktsalg på for eksempel Finn og Facebook eller apper som Schpock.

Mange nordmenn betaler nemlig for varer de aldri mottar, noe som ble ekstra aktuelt da Finn nylig fjernet sin betalingsgaranti.

Men du er også sårbar som selger.

Du kan for eksempel oppleve at kjøperen ikke betaler eller henter varen sin, eller trekker seg fra hele avtalen.

Heldigvis beskyttes selgerne av norsk lov, akkurat som kjøperne.

Kjøper henta ikke pakke

En kar fra Bergen solgte i fjor sin Samsung S7 Edge til en kvinne i Nordland. Pakka ble sendt med postoppkrav, og prisen på 2.790 kroner skulle betales når hun henta den.

Men kvinnen henta aldri pakka, tross flere purringer fra mannen.

Selgeren fikk telefonen tilbake, men satt tilbake med regningen på porto. Og han måtte selge telefonen til andre, for en noe lavere pris.

Heldigvis hadde han hørt om kjøpsloven, og tok saken til Forbrukerklageutvalget. De gir han rett på totalt 487 kroner, som kvinnen betale han:

  • 197 kroner for portoen da pakka ble sendt til og tilbake fra kvinnen.
  • 290 kroner for tapet da han måtte selge telefonen på nytt til lavere pris.

Bindende avtaler og tap

Det er kjøpsloven som regulerer handel mellom private i Norge, uansett om det gjøres på et loppemarked eller på tjenester som Finn og Facebook. Og loven er til for både kjøperne og selgerne.

Her er noen av de viktigste bestemmelsene for selgeren:

Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Kjøper må følge avtalen: Kjøpslovens paragraf 51 krever at kjøperen betaler og henter varen sin som avtalt. Følger ikke kjøperen denne plikten, får selgeren diverse krav. Og husk at for eksempel en SMS kan være en bindende avtale.
  • Selgeren må få utgifter tilbake: Paragraf 57 gir selgeren krav på erstatning på direkte tap som kommer av at kjøperen bryter avtalen. For eksempel porto selgeren betaler.
  • Selgeren må få dekket tap: Paragraf 68 gir selgeren krav på å få erstattet tapt fortjeneste ved et dekningssalg – altså når du selger tingen til andre, innen rimelig tid. Får du mindre for varen, skal du få tapet erstattet av kjøperen som trakk seg.

Konseptet er altså at selgeren ikke skal tape noe annet enn tid på at kjøperen trakk seg. Og nekter kjøperen å følge pliktene etter å ha trukket seg, kan du ta saken gratis til Forbrukerklageutvalget. Da får du et bindende, juridisk dokument på at hun betale for seg.