Finn din støtdemping

Når du løper, er belastningen på kroppen hele 3 - 4 ganger kroppsvekten når foten treffer asfalten. Veier du 75 kilo, tilsvarer det rundt 300 kilo.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dette skjer i løpet av 1/10-dels sekund. En real trøkk på svært kort tid, for å si det sånn.

Denne trøkken får du hver eneste gang foten møter bakken - på hver eneste løpetur.

Ulike materialer

Alle de kjente skomerkene har støtdempingsystemer som funker. Materialvalg og tekniske løsninger er likevel ulike. Basisen i mellomsålen er enten PolyUrethan (PU) eller EtylenVinylAcetat (EVA).

PolyUrethan har den beste holdbarheten av disse, og anbefales gererelt for løpere over 80 kilo. Ulempen er at materialet er tyngre enn EtylenVinylAcetat.

EtylenVinylAcetat er lettere, men ikke så slitesterkt. Lette løpere bør gå for dette. Tyngre løpere med EVA-sko sliter ut skoene raskere. Holdbarheten på mellomsålen varierer fra 500 - 1.500 kilometer løping.

Som tommelfingerregel sier man derfor at man bør bytte løpeskoene når man har løpt mellom 1.000 og 1.500 kilometer i dem. For mange betyr det én gang i året.

I tillegg

Alle skoprodusenter har i dag ekstra støtdemping i skoene i tillegg til EVA/PU.

Systemene varierer fra videreutviklet EVA (Adidas adiPRENE), luft/gass (Nike Air), sammenhengende luftkammer (Reebok DMX), gel/silikon (Asics), silikonskum (Mizuno F1) og ulike andre løsninger.

Sko til mengdetrening har best støtdemping av alle skotypene. Lettvektssko har mindre støtdemping for å holde vekten nede, mens konkurransesko har enda mindre støtdemping.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Lettvektssko bør ikke brukes til mengdetrening. Løper du to - tre mil i uka, varer slike sko maksimalt et års tid, sier Odd Nilsen i Löplabbet.