"PERFEKT SAMMEN": Sony vil gjerne at folk får øynene opp for samarbeidet mellom deres mobiler og TV-er, og kjørte en kampanje med gratis Xperia-mobil ved TV-kjøp i sommer. Slik så nettsiden ut før kampanjen gikk ut (dette er Googles bufrede kopi).  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
"PERFEKT SAMMEN": Sony vil gjerne at folk får øynene opp for samarbeidet mellom deres mobiler og TV-er, og kjørte en kampanje med gratis Xperia-mobil ved TV-kjøp i sommer. Slik så nettsiden ut før kampanjen gikk ut (dette er Googles bufrede kopi). Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Fikk regning på gratis Xperia-mobil

Kjøpte Sony-TV og skulle få gratis telefon. Men så dukket det opp momskrav på 1.500 kroner.

I sommer hadde Sony en kampanje hvor de tilbød gratis Sony Xperia-mobil til de som kjøpte Sony Bravia-TV. Man måtte bestille telefonen fra Sony etter kjøp, og var man heldig kunne man få toppmodellen Sony Xperia Z helt gratis.

Les også: Test av Sony Xperia Z – vannsikker mobil med skarpere skjerm enn iPhone

Men noen av de som slo til på tilbudet fikk seg en real overraskelse.

"Jeg fikk plutselig et krav i posten fra DHL, på 1.486 kroner" forteller en bruker på AVForum.no.

I regningen krevde transportøren 25 prosent moms på varen, pluss 300 kroner i gebyr, som ved vanlig netthandel fra utlandet.

"Fått regning jeg også. (...) Siste gang jeg hiver meg på en kampanje som dette" skriver en annen.

Feil av transportøren

Å betale 1.500 kroner for en telefon som skulle være helt gratis, var det ingen av dem som hadde forventet.

DYR: Toppmodellen Sony Xperia Z var en av telefonene kundene kunne få gratis.  Foto: Pål Joakim Olsen
DYR: Toppmodellen Sony Xperia Z var en av telefonene kundene kunne få gratis. Foto: Pål Joakim Olsen Vis mer


Og ifølge Sony var det heller aldri meningen.

Disse partiene vil øke dagens 200-kronersgrense på netthandel

– Det er dessverre snakk om en feil fra transportørens side, forteller den nordiske kommunikasjonssjefen Lene Aagaard i Sony til DinSide.

– Og det er ikke alle norske kunder som skal ha fått dette kravet, forsikrer hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foreløpig kjenner hun til syv tilfeller her til lands.

Refundere pengene

"Jeg vurderer å bare betale den, så slipper jeg å styre noe mer med dette" skriver den ene av de uheldige kundene hos AVForum.

"Aldri i verden om jeg kommer til å godta å måtte betale denne regningen til slutt, om den skulle dukke opp" skriver en annen.

Stor test: Sony Bravia KDL-46W905 vs. Sony Bravia KDL-47W805 – er det verdt prishoppet?

Men å betale skal de uansett slippe, ifølge Aagaard i Sony.

– Om kundene har betalt, ber vi dem kontakte Sonys kundeservice på 23 16 25 92, så kan vi samle all relevant informasjon og refundere beløpet, sier hun.

– Transportøren er informert om feilen, og fremtidige forsendelser bør ikke få dette kravet.