<strong><B>FRISTENDE:</strong> </b>Å la andre enn produsenten eller butikken fikse den knuste skjermen din kan være billigere og raskere. Men også mer risikabelt.  Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIX
FRISTENDE: Å la andre enn produsenten eller butikken fikse den knuste skjermen din kan være billigere og raskere. Men også mer risikabelt. Foto: FOTOLIA / NTB SCANPIX Vis mer

Fikk mobilen ødelagt på uautorisert verksted

Skulle reparere knust skjerm, endte med dødt batteri og klippemerker.

Publisert
Sist oppdatert

Da skjermen på Samsung Galaxy S3-mobilen til en kar fra Kristiansand gikk i stykker, gjorde han som så mange andre før han: Oppsøkte et uautorisert verksted.

Altså av den typen du finner på gatehjørnet eller på nettet, som lover billige reparasjoner på timen, uten å gå gjennom produsent eller butikk først.

Sørlendingen hentet telefonen samme dag, betalte 1.100 kroner i kontanter og gikk fornøyd hjem. Men da han skulle skru på telefonen forsvant smilet raskt: Batteriet hadde blitt byttet ut med et defekt et, og mobilen skal ha hatt flere klippemerker.

Ulykkesfuglen snudde derfor 180 grader og leverte telefonen tilbake. Etter tre måneder, masse purringer og tenners gnissel fikk han igjen telefonen utlevert, men denne gangen var den helt livløs.

Han krevde nok en gang at verkstedet ordnet opp, men siden har han ikke hørt noe. Heldigvis står han ikke uten rettigheter.

LES OGSÅ: iPhone-doktoren advarer mot useriøse verksteder

Loven gjelder uansett

Saken er nå behandlet hos Forbrukertvistutvalget (FTU), som treffer bindende vedtak. Og utvalget er ikke i tvil: Verkstedet må ordne opp.

Det spiller ingen rolle om den som reparerer telefonen sitter på et lugubert gatehjørne eller på et digert merkeverksted – håndverkertjenesteloven gjelder uansett, så lenge den ene parten er profesjonell i lovens forstand.

Reklamasjon vs. garanti vs. deg

  • Reklamasjonsretten er lovpålagt, og varer for mobiler i fem år. Den gir deg rett på gratis reparasjon eller nytt produkt når det går i stykker «av seg selv».
  • Garantier er noe butikken eller produsenten kan velge å gi deg, og skal gi deg bedre dekning enn lovverket. Den varer ofte bare i ett år.
  • Du kan selv velge om du vil rette kravet mot produsent eller butikk, men du kan også oppsøke et verksted på egenhånd. Da kan du ikke kreve noe penger i ettertid for reparasjonen.

    • Lovens paragraf 5 sier at håndverkeren, verkstedet i denne sammenhengen, skal «utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg». Får du ikke resultatet du har «rett til å kreve eller som ellers er avtalt», foreligger det en mangel, sier paragraf 17.
    • Paragraf 24 sier at du først kan kreve å få mangelen rettet opp. Dette skal skje innen «rimelig tid».
    • Om så ikke skjer, og tjenesten er «vesentlig forfeilet», gir paragraf 26 deg rett på heving. Altså pengene tilbake.
    Og det er nettopp det Kristiansand-karen får:

    1.100 kroner pluss forsinkelsesrenter. Trolig rundt 1.200 kroner. Og mobilen? Den må bare tilbakeleveres, defekt eller ikke.

    LES OGSÅ: Kan håndverkeren kreve mer enn prisoverslaget?

    <strong><b>MANGE FLINKE:</strong> </B>Eirik Kvisli, også kjent som Dr. iPod, er en av de som kan fikse mobilen utenfor garanti- og reklamasjonsordninger. Det er dessverre grunn til å tro at ikke alle er like skikkelige som han.  Foto: PER ERVLAND
    MANGE FLINKE: Eirik Kvisli, også kjent som Dr. iPod, er en av de som kan fikse mobilen utenfor garanti- og reklamasjonsordninger. Det er dessverre grunn til å tro at ikke alle er like skikkelige som han. Foto: PER ERVLAND Vis mer


    Risiko ved «gateverksted»

    Når mobilen din går i stykker, har du to valg: Levere den til selger eller produsent, i tråd med reklamasjonretten eller garanti, eller gi den til utenforstående. Ved knust skjerm får du sjeldent dekket utgiftene ved hverken garanti eller reklamasjon, så regningen blir din uansett.

    En uatorisert reparasjon kan i slike tilfeller være både billigere og raskere, men som du ser av denne artikkelen er det slettes ikke uten risiko:

    Har du fått mobilen reparert uautorisert? (Avsluttet)
    Nei, ikke hatt behovet(39%) 1578
    Ja, gikk veldig fint!(36%) 1460
    Nei, ikke tatt sjansen(15%) 595
    Ja, men angret etterpå(10%) 403
    Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


    • Uautoriserte verksteder kan ha varierende kvalitet på arbeidet sitt. Det finnes selvfølgelig mange flinke folk som driver egne verksteder, men det kan være vanskelig for deg å vite før det er for sent. Undersøk markedet, og les andres erfaringer.
    • Produsenter står ganske fritt til å lage sine egne garantivilkår. Disse sier ofte at garantien brytes, og dermed ikke lenger gjelder, så snart mobilen havner i uautoriserte hender.
    • Du kan også få problemer med mobilens reklamasjonsrett. Vi har tidligere sett hvordan butikker nekter gratis reklamasjon på feil som oppstår etter besøk hos uautoriserte verksteder, da verkstedet kan ha bidratt til feilen.
    • Som alltid må du vurdere hva du har råd til å tape, kontra hva du kan tjene. En gammel telefon uten hverken garanti eller reklamasjonsrett er det kanskje ikke så farlig med, mens det kan være verre å miste rettighetene med en splitter ny iPhone.
    LES OGSÅ: Derfor kan uautorisert mobilreparasjon ødelegge reklamasjonsretten

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer