<strong>GLUTEN I PERU:</strong> Kvinnen fortalte turoperatøren at hun måtte ha glutenfri mat, noe hun ikke fikk. Pakkereisenemnda mener selskapet måtte fortalt henne at dette ikke lot seg gjøre, og hun får derfor erstattet måltidene hun ikke fikk spist. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix
GLUTEN I PERU: Kvinnen fortalte turoperatøren at hun måtte ha glutenfri mat, noe hun ikke fikk. Pakkereisenemnda mener selskapet måtte fortalt henne at dette ikke lot seg gjøre, og hun får derfor erstattet måltidene hun ikke fikk spist. Illustrasjonsfoto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Skulle opplyst om glutenfri mat og cøliaki på pakkereise

Fikk ikke glutenfri mat på tur, får tilbake penger

Sa fra om sykdommen, men ble ikke tatt hensyn til.

Publisert

En kvinne var tidligere i år på en pakkereise i Peru. I nesten to uker skulle hun reise «Inkariket rundt» med en norsk turoperatør.

Da hun bestilte turen sa hun fra til reiseselskapet om at hun hadde cøliaki – en kronisk sykdom som gjør en allergisk mot gluten.

Kvinnen fortalte om sykdommen både skriftlig og muntlig, for pakketuren inkluderte måltider – som naturlig nok måtte være uten gluten.

Først da hun kom fram fikk hun vite at glutenfri mat i Peru var en mangelvare. Og kvinnen måtte hoppe over de aller fleste måltidene hun allerede hadde betalt for.

Reiseselskapet nektet å erstatte disse da hun kom hjem, men nå får hun hjelp.

Gluten i den tredje verden

Saken rulles opp i Pakkereisenemnda – som kan hjelpe deg om ikke reiseselskapet selv ordner opp.

I nemndas vedtak innrømmer turoperatøren at kvinnen fortalte dem om allergien, og at selskapet tok kontakt med hoteller og flyselskap for å prøve å få på plass glutenfrie måltider. Men dette fikk de ikke til.

«Det burde også være kjent for klager at det kan være vanskelig å skaffe glutenfri i mange land i den tredje verden» uttaler reiseoperatøren i vedtaket.

Uansett mener de at det er «den reisendes ansvar å ivareta egen helse og orientere seg om aktuelle forhold på reisemålet». Og at kvinnen derfor selv burde undersøkt nærmere.

Slik klager du på pakkereisen

  • Først må du klage til reiseselskapet ditt. Jo tidligere du klager jo bedre; er det ting som kan ordnes der og da, må du ta det opp der og da.
  • Ordner det seg ikke direkte med selskapet, kan du ta saken videre til Pakkereisenemnda. Dette er gratis. Du trenger bare å fylle ut nemndas skjema på nettet, og legge ved dokumentasjon som billetter, reisedokumenter, tidligere klage og så videre.
  • Pakkereisenemnda tar så kontakt med turoperatøren din for å høre deres side av saken. Så treffes et vedtak. Fra all dokumentasjon ligger på bordet til vedtaket fattes, tar det i snitt 90 dager, ifølge nemnda.
  • Vedtakene fra nemnda er ikke bindende, så selskapet kan nekte å gjøre som nemnda sier. Men dette er heldigvis ikke vanlig.

Derfor får hun erstatning

Pakkereisenemnda er ikke enig.

Turoperatøren ba kvinnen om å oppgi allergiene sine ved bestilling, noe hun gjorde. Nemnda kan ikke forstå hvorfor selskapet da mener at kvinnen burde gjort flere undersøkelser.

Nemnda biter seg også merke i at arrangøren visste at glutenfri mat i Peru var et problem.

«Det er da arrangøren som sitter med kunnskapen, og som er ansvarlig for å videreformidle denne til deltakeren slik at vedkommende kan ta sine forholdsregler, og eventuelt ta med glutenfritt brød etc. på turen» skriver nemnda.

De mener derfor at kvinnen har krav på 10 prosent av prisen tilbake, 3.200 kroner, og begrunnelsen deres er enkel:

«Klageren fikk som følge av dårlig informasjon i forkant av turen ødelagt mange forhåndsbetalte måltider».

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer