Feilutbetaling fra forsikringsselskapet

Fikk beholde feilutbetaling på 47.000 kroner

Brukte opp rubbel og bit, og så kom kravet fra forskringsselskapet. Men kvinnen slapp å betale tilbake pengene.

FEIL BELØP: Kvinnen skulle ikke hatt pengene fa forsikringsselskapet. Likevel fikk hun beholde beløpet på nesten 50.000 kroner. Foto: NTB Scanpix
FEIL BELØP: Kvinnen skulle ikke hatt pengene fa forsikringsselskapet. Likevel fikk hun beholde beløpet på nesten 50.000 kroner. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Alle kan gjøre feil, selv forsikringsselskapet ditt. Og i noen tilfeller kan dette komme kunden ekstra til gode:

I forbindelse med skader på boligen sin kontaktet en kvinne forsikringsselskapet sitt for å se nærmere på skaden. Dette førte til at selskapet ved en feiltakelse overførte 47.675 kroner til kvinnen - som fikk beholde pengene.

Her kan du lese hvorfor.

Brukte for lang tid

Forsikringsselskapet krevde i utgangspunktet pengene tilbake fra kunden. Hun svarte med at hun hadde handlet i god tro da hun mottok pengene, og brukte dem opp. Dermed er feilutbetalingen behandlet i Finansklagenemnda.

Da forsikringsselskapet sjekket skaden på boligen til kunden, kom de frem til at utgiftene til å reparere skadene lå innenfor kundens egenandel. Likevel ble det feilaktig utbetalt 47.675 kroner til kunden - men avslaget på skaden ble ikke sendt fra forsikringsselskapet før 12 dager etter å ha oppdaget feilutbetalingen.

I Finansklagenemndas behandling av saken kommer de frem til at selskapet ikke kunne kreve erstatningen tilbakebetalt. De viser til at forsikringsselskapet er den profesjonelle parten i forholdet, noe som taler mot tilbakebetaling. Nemnda mener også at tidsperspektivet i saken er avgjørende.

Forsikringsselskapet oppdaget som nevnt feilen allerede to dager etter at den hadde funnet sted, men kravet om tilbakebetaling ble sendt ti dager senere.

«I denne perioden hadde sikrede innrettet seg på utbetalingen og kunne bruke opp pengene», skriver de i sitt vedtak.

- Stor tillit til nemndas avgjørelser

Direktør for forbrukerpolitiske spørsmål i Finans Norge, Gry Nergård, sier til Dinside at de ikke har gått inn i vurderingene nemnda har foretatt i den konkrete saken, men at hun merker seg at nemnda har foretatt en vurdering av de relevante kriteriene.

- Generelt vil jeg si at vi har stor tillit til Finansklagenemndas avgjørelser, hvor det som kjent sitter representanter både fra finansbransjen og Forbrukerrådet, og jeg ser at det er enstemmig vedtak i denne saken, sier Nergård.

Fått feil beløp av forsikringsselskapet?

Forbrukerrådet mottok i fjor 800 spørsmål som gjaldt skadeforsikringer, og leder av forbrukerdialog, Pia C. Høst, forteller at det ikke er et uvanlig spørsmål at folk er misfornøyd med utbetaling - de mener altså at de har fått for lite av forsikringsselskapet sitt.

- Mange kan bli skuffet over hva de egentlig kan kreve utbetalt av forsikringsselskapet når uhellet er ute. Sett deg inn i forsikringsvilkårene når du skal velge forsikring. Så får du en pekepinn på hva du kan forvente deg. sier Høst.

Er du usikker på om beløpet du har mottatt er riktig, anbefaler hun at du kontakter forsikringsselskapet.

- Hvis du mener beløpet er for lite så skriv hvorfor du mener at det ikke er etter vilkårene i forsikringen. Er det snakk om verdifastsettelser eller vurdering av skader så bør du hente inn uttalelser fra troverdige fagfolk. Kommer du ingen vei så kan du klage til Finansklagenemnda, sier Høst.

Også om beløpet er for høyt, anbefaler hun at du sier ifra om det og får avklart om det er riktig eller ikke. For ikke i alle tilfeller får kunden beholde pengene, som i det nevnte eksempelet over.

- Forsikringsselskapet kan kreve beløpet tilbakebetalt i 3 år etter at utbetalingen har funnet sted, hvis de finner ut at det har skjedd en feil. Da kan det hende du har brukt opp pengene og det kan være vanskelig å betale det tilbake, sier Høst.