Femsifret fommel i utlandet

Prøvde du å sjekke saldo på kontoen med mobilen fra utlandet i ferien? Eller kanskje Falkens nye femsifrede nummer for å sjekke ståa på huset? Sannsynligheten er stor for at du ikke kom igjennom. Du har ditt eget telefonselskap å takke.

Vi har fått følgende historie fra sønnen til et norsk ektepar på ferie i Finland i sommer:

”Foreldrene mine fant i dag ut at Falken hadde ringt dem. De er i utlandet, og den lokale mobiloperatøren tillot dem ikke å ringe tilbake til Falkens nye femsifrede nummer 02468. De ringte derfor meg, som måtte ringe Falken, som hadde registrert at alarmen i boligen til mine foreldre har gått .

Femsifret fommel i utlandet

Er ikke det en smule klønete - et alarmnummer som ikke kan ringes opp fra utlandet?”

Ekteparet i denne historien er Netcom-abonnenter, og var på ferie i Finland da kommunikasjonssvikten inntraff. Heldigvis hadde de en sønn i Norge som kunne løse flokene, så vår historie dreier seg verken om dem eller Falken.

Dette er imidlertid ikke den eneste feriehistorien i år om femsifrede numre som ikke kunne nås fra utlandet. I tillegg til Falken, har flere større firma, bl.a. større banker, tatt i bruk femsifrede numre siden de ble tilgjengelige i Norge for omtrent ett år siden. En rekke nordmenn har forsøkt å ringe hjem over mobilnettet, med samme resultat: Ingen forbindelse.

Skal du være sur på myndighedan`?

Siden vi er nordmenn, faller det naturlig å se om vi ikke kan finne en offentlig instans å skylde på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ansvaret for orden og system i nummerrekkene i det norske telenettet ligger hos Post- og teletilsynet.

- Det skal være mulig å ringe alle femsifrede numre fra utlandet. Vi ga beskjed til ITU (Internasjonal Telecommunications Union) om at nummerserien skal gjøres tilgjengelig internasjonalt for omtrent ett år siden, sier Informasjonsdirektør Anne Marie Storli i Post- og teletilsynet.

På vår opplysning om at vårt norske ektepar like fullt ble nektet å ringe opp Falken, sier hun:

- For meg høres det ut som om parets norske teleoperatør bør sjekke ut sine avtaler med den finske operatøren, for det må være noe her som ikke fungerer.

Netcom?

- Våre avtaler med utenlandske operatører regulerer ikke slike forhold som det er snakk om her, sier dekningsansvarlig i Netcom Anne Solveig Olstad.

Roaming-ansvarlig i Netcom, Nina Kjerkner har følgende forklaring på det inntrufne:

- Når du ringer et femsifret nummer fra utlandet, gjør systemet ett eller annet sted på veien en nummeranalyse, som gjør at samtaler enten slippes igjennom, eller stanses. Systemet ”tror” antakelig fortsatt at Norge bare har 8-sifrede numre, og vil ikke slippe igjennom samtaler med bare fem sifre, sier hun.

- Noen må få en carrier til å route samtalene , svarer hun på vårt spørsmål om hva som må til for å opprette forbindelse.

Systemet, Noen eller Carrieren ?

Vi skulle selvsagt gjerne ha gått til bunns i Carrierens verden, og forklart våre lesere møysommelig om deres funksjoner og egenskaper. Det slår oss imidlertid i vår samtale med roaming-ansvarlig at det neppe er noen god ide at norske abonnenter stadig ringer opp carriere rundt i verden, med krav om at de skal gjøre programmeringsjobber.

Vi presenterer vår hypotese for Kjerkner, som gir en mindre teknisk og mer håndterbar oppskrift for en vanlig abonnent:

Ring kundeservice!

- Det viktigste er at folk ringer vår kundeservice når de oppdager noe som ikke stemmer. Ringer noen hjem, vil det oftest være noe vi kan gjøre med en gang, sier hun.

Netcoms servicetelefon er, som kjent, femsifret. Trolig er dette årsaken til at Kjerkner føyer til:

-For å forsikre oss om at folk når oss, har vi laget et eget servicenummer med åtte sifre for henvendelser fra utlandet.

For oss ser det ut som om Netcoms åtte-sifrede service-nummer fortsatt vil være i bruk en stund fremover.