En av DinSides lesere forteller om sine erfaringer med å klage på feil på mobiltelefonen. Hun ønsker å være anonym.
En av DinSides lesere forteller om sine erfaringer med å klage på feil på mobiltelefonen. Hun ønsker å være anonym.Vis mer

Fem års reklamasjonsrett på mobil

Ikke hør på selgere som hevder at du ikke kan klage på feil ved mobiltelefonen etter at den er mer enn to år gammel. Forbrukerrådet har slått fast at mobiltelefonen skal holde i fem år.

En av DinSides lesere forteller her sin mobiltelefonopplevelse:

- Jeg kjøpte min mobiltelefon for ganske nøyaktig to år siden. Telefonen er av merket Ericsson, og skal vel være av god kvalitet. For noen dager siden oppdaget jeg at telefonen ikke lot seg lade opp. Jeg tok den med i butikken. De fant ikke noe galt med batteriet eller laderen og regner derfor med at feilen ligger i selve telefonen. Og så ga de meg beskjed om at det dessverre var så lenge siden jeg hadde kjøpt mobiltelefonen at jeg ikke hadde noen klagerettigheter.

Forbrukerrådet til hjelp

Heller misfornøyd satte vår leser seg i kø på kontoret hos det lokale Forbrukerrådet. Og ganske som hun trodde, her var beskjeden klar og tydelig: En mobiltelefon skal vare adskillig lenger enn to år. Derfor har vår leser reklamasjonsfrist i hele fem år!

Utstyrt med papirer som bekrefter Forbrukerrådets syn, oppsøkte mobiltelefonens eier atter utsalgsstedet. Og resultatet var heldigvis at selgeren snudde på flisa, tok inn telefonapparatet og sendte det inn til produsenten for sjekk og reparasjon.

5 års frist

Det er kjøpslovens §32.3. ledd som sier at det er en 5 års reklamasjonsfrist i forbrukerkjøp når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

Det skilles riktignok mellom såkalte slitasjedeler og vitale hovedkomponenter. Dette kan ofte være vanskelig å skille mellom i konkrete saker. I følge Forbrukerrådet vil dette spørsmålet bli belyst i en sak som skal opp i Høyesterett i den nærmeste fremtid.

Slik klager du

Dersom det er noe galt med mobiltelefonen din, og du selv ikke er skyld i skaden, må du først kontakte salgsstedet innen rimelig tid etter at du har oppdaget feilen. (Husk at du for eksempel ikke kan gjøre garantien gjeldende om du har dyppet telefonapparatet i vannet.) Dersom salgsstedet ikke vil ta ansvar, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt fylke. Kanskje løser det seg da raskt som i vår lesers tilfelle. Er selger fortsatt tverr, vil Forbrukerrådet vurdere å sende saken videre til Forbrukertvistutvalget. Dommer fra dette utvalget er rettskraftige, og behandlingen der er gratis.

Men husk…

Om selgeren er velvillig og tar imot apparatet slik han skal, er det jo hyggelig. Men ikke bli så overrasket og lykkelig at du glemmer elementær forsiktighet, slik vår leser gjorde:

- Jeg ble så fornøyd med meg selv, at jeg forlot butikken uten kvittering eller noe bevis på at telefonen faktisk er levert inn der.

Så vi får se om saken får en oppfølger med en bortkommen mobiltelefon i hovedrollen…