Brukte feil kontonummer

Feil kontonummer kostet kvinnen 20.000 kroner

Derfor kan ikke banken overføre pengene tilbake til kunden.

BETALT FEIL? Det er ditt ansvar å velge riktig kontonummer ved betaling i nettbanken. Foto: NTB Scanpix
BETALT FEIL? Det er ditt ansvar å velge riktig kontonummer ved betaling i nettbanken. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Skal du gjennomføre en betaling i nettbanken, gjelder det å være sikker på at du velger riktig kontonummer når du trykker «betal» - hvis ikke kan du nemlig ikke regne med at banken kan reversere betalingen:

Dette fikk en kvinne erfare da hun skulle betale ned på kredittkortet. Ved en feil overførte hun 20.000 kroner til eks-samboerens konto, og krevde dermed at banken overførte pengene tilbake til henne.

Det ville de ikke.

Banken kan ikke gjøre om betalingen

Finansklagenemnda, som har behandlet klagen fra kvinnen, slår enstemmig fast at banken ikke må overføre pengene tilbake til henne, selv om hun har valgt feil kontonummer:

Årsaken finner man i Finansavtaleloven, som blant annet inneholder regler som gjelder ved betalingsoverføringer.

Finansklagenemnda viser til lovens paragraf 31, som handler om feilaktig godskrivning av konto.

Her kommer det tydelig frem at institusjonen, altså banken, kan rette feil innen tre virkedager hvis det er banken som har gjort en feil. Er det derimot snakk om oppdrag fra en tredjeperson, altså en kunde som gjennomfører en betaling, har banken ikke adgang til å rette feil.

Dette har også Øystein Lysvik, fagsjef for betaling i SpareBank1, presisert overfor Dinside tidligere.

- Her har bankene i utgangspunktet ikke et formelt ansvar, basert på at avsenders bank faktisk har utført oppdraget slik det er gitt fra betalers side, uttalte Lysvik i september i fjor.

Kan ikke trekke beløpet fra mottakers konto

Vidar Korsberg Dalsbø, kommunikasjonsrådgiver i DNB, bekrefter at det er ditt ansvar at pengene kommer til rett person og konto, men banken kan «treffe rimelige tiltak» for å få beløpet tilbakeført, og prøve å hjelpe kundene med å få tilbake pengene.

- Vi kan imidlertid ikke trekke beløpet fra mottakers konto uten samtykke, enten dette er konto i vår bank eller annen bank, sier Korsberg Dalsbø.

Finansklagenemnda slår fast i sitt vedtak at dersom kvinnen skal få tilbake pengene sine, må hun rette et krav om dette til den som er kontoens innehaver.

Slik går du frem for å kreve pengene tilbake

Geir Holen, kommunikasjonsansvarlig i Sbanken, sier til Dinside at du ved betaling til feil kontonummer bør kontakte banken din for å få vite hvilken bank pengene er overført til. Det kan din bank se ut fra kontonummeret.

- Så må du selv kontakte den andre banken, og be mottakerbanken kontakte personen eller bedriften som feilaktig har mottatt pengene. Banken vil da kontakte kunden sin, og hvis mottakeren skriftlig bekrefter at han har fått penger feil tilsendt vil banken føre disse tilbake til din bank og konto, sier Holen.

Kan bli politisak

Hvis personen som feilaktig har mottatt pengene nekter å tilbakebetale pengene blir det vanskeligere, ifølge Holen.

- Bankene har taushetsplikt og kan ikke gi deg navnet på den som feilaktig har mottatt pengene. Da må du som kunde anmelde forholdet til politiet, forteller Holen.

Politiet kan be mottakerbanken om navnet på personen/bedriften som feilaktig har mottatt pengene. Først da vil banken gi politiet navnet, og det blir opp til politiet å føre saken videre.

Ifølge Korsberg Dalsbø vil man normalt vinne fram med et krav mot en som urettmessig har mottatt en betaling, hvis man kan dokumentere pengenes rettmessige eier og hvis det burde være åpenbart for mottaker at det er snakk om en feiloverføring.