Fattige får ikke telefon

Har du lite penger, kan du glemme både telefon- og internettabonnementet. Tele-operatørene sjekker nemlig inntekten og formuen din.

Oppsiktsvekkende, men dessverre sant: Tjener du mye mindre penger enn folk flest, kan du risikere å bli nektet telefon og dermed også Internett-abonnement! Teleoperatørene diskriminerer deg som jobber deltid, er lavtlønnet, student eller enslig forsørger! De er heller ikke glade i deg om du har hatt betalingsproblemer tidligere, men har fått økonomien på fote.

Halv inntekt holder ikke

Som telekunde kan du knapt unngå å bli gransket: Teleoperatørene kjøper kredittvurderingene hos kredittselskaper. Selskapene vurderer økonomien din både når du skal bli mobilabonnent og Internett-abonnent. Har du et såkalt ”gratisabonnement”, blir du også kredittvurdert.

Netcom krever at du er mobilabonnent hos dem for å få et såkalt ”gratisabonnement”. De sjekker firmaets kredittverdighet dersom jobben betaler abonnementet, og
kredittverdigheten din om du privat ønsker å bli mobilabonnent.

- Du må ha en viss inntekt og en viss formue for å få et abonnement. Har du full stilling og vanlig inntekt vil du ikke få problemer med å få et abonnement. Men tjener du for eksempel bare 90 000 kroner i året, har gjeld og andre faste utgifter, kan det bli verre. Og særlig dersom du har hatt en inkasso-sak eller to, forteller Bjørnar Storeheier, informasjonskonsulent i Netcom.

Storeheier understreker at Netcom ikke sjekker økonomien din dersom du skal bruke kontantkort.

Alle gjør det

Enitel (tidligere Telia) bekrefter at de gjennomfører den samme type kredittvurdering.

- Siden kundene kjøper tellerskrittene av oss, gjør vi dette for å unngå svindel, sier direktør Nils Katla i Enitel.
- Hvilken type svindel er det snakk om her?
- Helt enkelt ved at folk ikke betaler regningene. Vi må kunne sjekke at personen eksisterer, at adressen er riktig samt personens betalingshistorikk, forteller Katla.

Tele 2 innrømmer også at de sjekker potensielle kunders økonomi, men påstår at de ikke gjør det ofte.
- Vi forbeholder oss retten til å foreta en kredittvurdering dersom vi ser at en kunde ringer uforholdsmessig mye. Vi gjør det imidlertid sjelden i forkant av et kundeforhold, hevder Atle Strøm, markedssjef i Tele 2.

Telenor Nextra forsikrer oss om at de ikke driver med kredittsjekk av Internett-kunder, verken ”vanlige” abonnenter eller ”gratis”-abonnenter. Men de fleste Internett-abonnenter hos Telenor kjøper også tellerskrittene fra Telenor. Og Telenor Privat sjekker økonomien din når du skal ha lagt inn telefon.

- Det er riktig at vi sjekker økonomien til nye abonnenter. Så sant du ikke har noe utestående med Telenor, går dette i de fleste tilfeller greit. Dersom kredittvurderingen viser at du er en dårlig betaler, følger vi nøye med hvordan det går med innbetalingene, opplyser Ole Tom Nomeland, informasjonsdirektør i Telenor Privat.

Har du slitt med økonomien tidligere, er altså sjansen større for at Telenor sier opp abonnementet ditt enn om du har hatt en plettfri økonomi.

Samfunnsansvar

- Bolig, strøm, vann og etterhvert også telefon er nødvendig for å kunne fungere i samfunnet. Teleselskapene har et samfunnsansvar for å gi alle muligheten til å ha telefon. Du skal selvsagt betale regningene dine, men tenk om strømleverandørene nektet deg strømabonnement fordi du har lav inntekt? Dette høres ikke bra ut, sier en overrasket Tom Bolstad, avdelingsdirektør i Forbrukerrådet.

Bolstad mener det er galt av teleoperatørene å utelukke noen. Han peker på at telefon og etter hvert også Internett er essensielle for å ha kontakt med omverdenen: Uten telefon er det for eksempel vanskelig å få ringt etter hjelp i tilfelle sykdom eller brann.