Fått deg et nummer?

Nummerportabilitet på mobiltelefonmarkedet ble innført 1. november. Har ordningen vært en suksess eller har kundene latt være å bytte?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Med nummerportabilitet kan du på en enkel måte kutte telefonregningen din uten å måtte skaffe deg et nytt telefonnummer.

Netcom er fornøyd med utviklingen, mens Telenor er ulne i sine kommentarer.

Dobbelt så mange inn som ut

- Det har gått fint. Vi har riktignok hatt litt praktiske og tekniske problemer, men de har blitt løst underveis, sier Guri Wormdahl, informasjonssjef i NetCom.

Wormdahl sier det har vært en noe uvant situasjon, der selskaper som vanligvis konkurrerer nå må samarbeide, men understreker at dialogen mellom selskapene har vært god.

- Vi vil ikke gå ut med eksakte tall, men jeg kan likevel avsløre at vi har fått inn dobbelt så mange kunder som vi har mistet. Det er selvsagt en utvikling vi er fornøyd med, sier Wormdahl.

- Det har vært vanskelig å forutse hvordan brukerne ville reagere, vi har derfor satset en del på reklame for å gjøre ordningen kjent. Dette kombinert med vår nye prisstruktur, der prisen du betaler er lik – uansett når du ringer, og hvem du ringer til, har nok slått positivt ut for oss i NetCom. De fleste vil jo vite på prisen de skal betale for varen, avslutter Wormdahl.

Telenor

- Joda, også hos oss har det gått som forventet, sier Jo Heldaas, informasjonssjef I Telenor Mobil.

- Innføringen av nummerportabilitet var en stor teknisk utfordring for teleselskapene, men vi var godt forberedt. De første dagene var vi riktignok plaget av noen få barnesykdommer og det stoppet opp litt internt. Det var imidlertid få av brukerne som ble rammet av problemene.

- Av konkurransemessige hensyn vil vi ikke si hvor mange nye kunder vi har fått - eller hvor mange vi har mistet til andre operatører. Men det er helt klart at det ikke har vært noen enorm pågang, verken i den ene eller andre retningen.

- Alt i alt har det altså gått slik vi trodde det ville gjøre. Det var en god del som byttet de første dagene, men det har roet seg litt etterpå. Hvorvidt vi vil få en økning i antall operatørbytter i framtiden, er det fremdeles for tidlig å si noe om, avslutter Heldaas.

Trykk her for å se hvilken operatør du bør bytte til

NB: Post og teletilsynet vurderer i disse dager å pålegge selskapene å offentliggjøre hvor mange kunder de har mistet eller fått pga. nummerportabiliteten. Dette vil imidlertid tidligst skje på nyåret.