Faste for rensing og vektkontroll

Ble det mye godterier og usunn mat i påsken? Faste gir en følelse av å "rense" kroppen og å få kontroll med vekten etter høytidenes festmåltider. Den som faster bør likevel få i seg noe kalorier, ellers mister man mye muskelmasse.

Ingen bør faste totalt, med andre ord drikke bare vann og ikke få i seg energi i form av mat eller safter. Null kalorier innebærer at kroppen også bryter ned muskelmasse for å dekke det grunnleggende energibehovet slik at kroppsvarmen opprettholdes og hjernefunksjonen holdes ved like. Totalfaste med null kalorier frarådes på det sterkeste, det er kroppsnedbrytende og ikke oppbyggende.

Men en type halvfaste der man får i seg det grunnleggende energibehovet gjennom grønnsakssafter og fruktjuicer kan gjennomføres uten helseskader for mennesker som i utgangspunktet er friske.

Føler du deg uvel underveis, skal du imidlertid stoppe fasten. Du bør heller ikke drive aktiv mosjon de dagene du faster. Ta livet med ro, legg gjerne fastedagene til fridager fra jobben.

Tapper lagrene
De første par dagene vil du miste mye vann fordi kroppen bryter ned glykongenlagre i lever og muskler. Glykogen er karbohydrater, en form for bundet sukker, som kroppen har som reserveenergi. Etter er par dager, avhengig av hvor mye energi du inntar i mat og drikke, vil du merke at det lukter av utåndingsluften. Det skyldes at kroppen forbrenner store mengder fettsyrer, i denne prosessen blir det overskudd av aceton som skilles ut gjennom utåndingsluften. Det vil rett og slett lukte aceton av deg. Tyggegummi og pastiller kan være greit å ha for hånden!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kroppen har et lager med cirka 500 gram glykogen, det tilsvarer cirka 2000 kcal. Utover dette må energimangelen tas fra fett og protein. Først og fremst forbrennes det fett. I den kraftige fettomsetningen danner leveren såkalte ketoner eller ketonlegemer. Etter fire-fem dager har nervecellene i hjernen tilpasset seg slik at kan bruke ketoner som reservesukker. Nerveceller kan ikke forbrenne fett. Musklene slutter å bruke av blodsukkeret og forbrenner bare fett.

Drikk to liter safter per dag
Hvis du vil gjennomføre en fastekur med grønnsakssafter og fruktjuicer, kan et energiinntak på 700-800 kcal om dagen være et passende nivå. Dette tilsvarer to liter saft/juice. Foruten litt energi, får du også i deg naturlige salter. Det er en fordel fordi du taper mye vann, og dermed salter, de første par dagene. Fordel drikkene utover dagen. I tillegg kan du med fordel drikke svak urtete med små mengder honning, mange føler at å bruke sukker i teen ville bryte stilen!

Unngå store mengder kaffe og sterk te i denne perioden. Men hvis du er vant til å drikke mye kaffe til daglig, bør du ikke slutte brått. Kroppen vil reagere med hodepine når den ikke får tilført koffein. Derfor bør du enten ha trappet ned kaffebruken på forhånd, eller du fortsetter med små mengder kaffe også gjennom fastekuren.

Faste bør ikke vare lenger enn èn til to uker, gjerne bare noen få dager. Her må den enkelte finne hva man orker og vil spandere av muskelmasse. Å jobbe fulltid og samtidig faste over lengre tid kan ikke anbefales. Du blir slapp og får mindre energi.

Kroppen vår er skapt for å klare perioder med knapp tilgang på mat. Derfor har vi også lager av fett til bruk i magre tider. Samtidig har vi mekanismer som reduserer energiforbruket når tilgangen på energi er liten. Derfor vil friske mennesker tåle noen dagers faste, i betydningen halvfaste, godt. Personer som har hatt spiseforstyrrelser bør unngå faste.

Glupende appetitt
Du får en glupende appetitt når fasten avsluttes, det er meget lett å gå opp i vekt etterpå. Jeg fikk en gang et råd fra en erfaren faster : Spis mye suppe. Da kan du spise og spise uten at det blir for mye. Herved er rådet brakt videre!

Hanna Hånes, redigert av Silje Stavik, mozon.no, 02.04.02