Flere hundre postkontorer er lagt ned de siste årene. Mange ansatte er sagt opp. Prisene på posttjenester har økt markant.

Aggressivt
I stedet vil postbud nå banke på dørene til folk i byer og tettsteder for å levere ut reklame i form av 8 - 10 vareprøver i pakker.
Den nye tjenesten skal bringe nye kroner inn på Postens konti ved at bedrifter betaler for "plass" i pakkene. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon stiller spørsmålstegn ved praksisen.
- Jeg vil minne Posten på at Markedsføringsloven forbyr dem å bruke såkalt "ekstra påtrengende markedsføring", sier Thon til DinSide.
I dag er det ulovlig å sende ut reklame på for eksempel e-post dersom kundene ikke har sagt ja til det på forhånd.
Si din mening:
Bør Posten begynne med dette? (Avsluttet)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.Ny metode
- Jeg ser dette som en vel så påtrengende markedsføringsmetode som e-post, sier Thon.
- Hvorfor velger Posten å begynne med dette?
- Det kan du spørre om. Dette er individuelt rettet reklame, og de prøver en vei innen markedsføring som er uprøvd. Jeg tviler likevel på at folk vil ønske dette velkommen, sier Thon.
Line Fredriksen, pressetalskvinne i Posten, hevder det motsatte.
I helgene
- Da vi testet ut tjenesten på 20.000 Oslo-husstander i desember, fikk vi gode tilbakemeldinger på dette som reklamekanal, sier Fredriksen.
- Dessuten har folk full rett til å takke nei til vareprøvene, sier hun.
Relaterte artikler:
Direkte reklame er et satsingsområde for Posten i det postmoderne Norge. De vil konsentrere seg om å levere ut dør-til-dør-reklamen i helgene.
Grunnen er markedsenkel: I helgene har folk bedre tid til å sette seg inn i reklame de mottar enn ellers i uka.
- Vi legger ikke skjul på at vi leter etter nye inntekts- og forretningsområder, sier Line Fredriksen.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.