GÅR SAMMEN: Telia er i dag nummer to på mobil i Norge. Når de nå har kjøpt bredbånds- og TV-distributøren Get blir de en mer jevnbyrdig konkurrent til markedslederen Telenor. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix
GÅR SAMMEN: Telia er i dag nummer to på mobil i Norge. Når de nå har kjøpt bredbånds- og TV-distributøren Get blir de en mer jevnbyrdig konkurrent til markedslederen Telenor. Foto: Lise Åserud/NTB scanpixVis mer

Telia kjøper Get

- Får langt større markedsmakt enn før

Dette tror ekspertene Telias Get-oppkjøp kan bety for deg.

Tirsdag ble det kjent at mobil- og telegiganten Telia kjøper kabelselskapet Get.

Resultatet blir at Telenor nå får konkurranse fra Telia også på TV-distribusjon og bredbånd. Det kan bety at hverdagen for deg og meg på sikt kan endre seg kraftig, både når det gjelder mobilabonnement, bredbånd hjemme og TV-tilbudet både i stua og på mobilskjermen.

To store deler «alt»

- For meg høres dette ut som en konsolidering av et duopol, sier telekomanalytiker Tore Aarønæs til Dinside.

Et duopol er en situasjon der to store aktører deler markedet mellom seg. Det har jo Telia og Telenor gjort lenge med mobil. De fleste andre mobilselskaper har avtaler med én av dem. Unntaket er Ice, som er i ferd med å bygge et tredje mobilnett i Norge.

- Telia er store på mobil, men har ikke fått fotfeste på fastnettsiden. Det høres derfor fornuftig ut at de nå skaffer seg dette fotfestet gjennom å kjøpe Get, sier Aarønes.

STYRKER SEG: Telia får nå også innpass i markedet for bredbånd hjemme, påpeker telekomanalytiker Tore Aarønæs. Foto: Torbjørn Berg/Dagbladet
STYRKER SEG: Telia får nå også innpass i markedet for bredbånd hjemme, påpeker telekomanalytiker Tore Aarønæs. Foto: Torbjørn Berg/Dagbladet Vis mer

Get har om lag 518.000 husholdninger og bedrifter på sitt fibernett, og mer enn én million kunder med TV og bredbånd.

Telenor har på sin side mer enn 500.000 kunder på de gamle telefonlinjene og om lag 200.000 på fiber.

Gjennom selskapet Canal Digital har Telenor rundt 500.000 TV-kunder via kabel og 400.000 på satellittanlegg.

- Neppe stor betydning

Aarønæs er usikker på om Telias oppkjøp av Get vil få særlig betydning for kundene.

- Merkevarene vil bli videreført, og jeg tror ikke vi vil merke forskjell på kort sikt. Det vil uansett ta tid å hente inn gevinsten fra et slikt oppkjøp, mer han.

- Ligger det kanskje en plan bak om å få bredbåndskundene over som mer lukrative mobilkunder på sikt?

- Jeg hører ikke med til dem som tror at mobilen tar over all distribusjon av innhold. Konsumet av TV-innhold er altfor ressurskrevende til det, også med det kommende 5G-nettet. De store volumene vil nok fortsatt bli tatt ned over ledning i hjemmet, mener han.

FOR TIDLIG: Medeiekspert Lasse Gimnes synes oppkjøpet er spennende, men mener det er for tidlig å si noe om konsekvensene for deg og meg. Foto: Gimcom.no
FOR TIDLIG: Medeiekspert Lasse Gimnes synes oppkjøpet er spennende, men mener det er for tidlig å si noe om konsekvensene for deg og meg. Foto: Gimcom.no Vis mer

- Markedsmakten er det eneste sikre

Kommunikasjonsrådgiver og medieekspert Lasse Gimnes i Gimcom synes det er spennende det som når skjer. Men samtidig mener han det er altfor tidlig å si noe om hvordan Get og Telia sammen vil påvirke hverdagen til deg og meg.

- Det eneste som er sikkert, er at Telia og Get vil få langt mer markedsmakt sammen enn de hadde hver for seg. Så får vi se hvordan de ønsker å utnytte stordriften.

I Sverige er Telia i ferd med å kjøpe mediegiganten Bonniers TV-divisjon. Gimnes utelukker ikke at noe tilsvarende kan skje i Norge.

- Spørsmålet er om de nå er halv- eller helmette i det norske markedet, eller om de i tillegg sikler på en innholdsleverandør. Uansett skal jo Konkurransetilsynet si sitt først.

Heller ikke Gimnes tror at mobilen blir altoverskyggende i framtida. Men at Telia har hatt 5G-nettet i tankene når de kjøpte Get, er han sikker på.

- Stadig mer TV-titting skjer på mobile skjermer. Dette er en utvikling som bare vil forsterke seg med 5G-nettet. Å skaffe seg flere abonnenter til de mange ulike tjenester som Telia og Get nå vil få sammen, er opplagt et poeng. Men hvordan de vil gjøre dette, er det for tidlig å si.

SAMMEN: Direktør Abraham Foss i Telia Norge (til venstre) Get-direktør Gunnar Evensen under pressekonferansen de to holdt tirsdag morgen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
SAMMEN: Direktør Abraham Foss i Telia Norge (til venstre) Get-direktør Gunnar Evensen under pressekonferansen de to holdt tirsdag morgen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

- Blir større og sterkere på TV

Lasse Gimnes kjenner markedet for distribusjon av TV spesielt godt. Og her er det flere om beinet reelt sett enn i mobilmarkedet.

- Telenor er fortsatt størst på kabel og parabol. Men nå blir altså Get større og sterkere gjennom Telia. Altibox vil fortsatt være en utfordrer. Det samme vil RiksTV, med NRK, TV2 og Telenor som eiere. Satellittselskapet Viasat står litt alene. De sitter på en plattform som har tapt mange kunder.

Samtidig er TV-vanene i sterk endring. Stadig færre vil sette seg ned foran TV-en og glo ukritisk på det som måtte serveres der.

- De yngre er i ferd med å forlate lineær TV-titting. Dette taper TV-distributører som Get og Canal Digital på, samtidig som reklameinntektene faller for TV-kanalene. Bare Altibox har økt antallet TV-kunder de siste årene, alle de andre har hatt tilbakegang i større eller mindre grad. Den største tilbakegangen ser vi innen satelitt/parabol.

- Vil prisene øke nå som vi får to store aktører?

- Vi har sett en prisøkning på TV-signaler. Mens antallet abonnenter har stagnert, går prisene opp. Når det gjelder bredbånd, ligger jo prisnivået i Norge vesentlig høyere enn for eksempel Sverige. Men denne isolerte hendelsen tror jeg ikke vil ha noe særlig å si, avslutter Gimnes.