Færre utsatt for ID-tyveri

Mer enn 100.000 nordmenn har vært utsatt for ID-tyveri i løpet av de to siste åra. Det er likevel en nedgang sammenliknet med tidligere år.

NEDGANG: 2,5 prosent av de spurte har opplevd at andre har misbrukt deres identitet til å begå kriminelle handlinger. Tidligere år har gjennomsnittet vært på rundt 3,7 prosent. Økt bruk av BankID, både av finansinstitusjoner og andre utsalgssteder, men også at flere bruker totrinnsbekreftelse ved innlogging, antas å være de viktigste årsakene til nedgangen. Foto: NTB scanpix
NEDGANG: 2,5 prosent av de spurte har opplevd at andre har misbrukt deres identitet til å begå kriminelle handlinger. Tidligere år har gjennomsnittet vært på rundt 3,7 prosent. Økt bruk av BankID, både av finansinstitusjoner og andre utsalgssteder, men også at flere bruker totrinnsbekreftelse ved innlogging, antas å være de viktigste årsakene til nedgangen. Foto: NTB scanpix Vis mer

Det viser en undersøkelse utført av Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) og Skatteetaten.

Undersøkelsen viser at 2,5 prosent av de spurte har opplevd at andre har misbrukt deres identitet til å begå kriminelle handlinger. Tidligere år har gjennomsnittet vært på rundt 3,7 prosent. Det betyr at antall rammede er redusert med rundt 50.000 personer.

33 prosent av dem som har fått sin identitet misbrukt har opplevd at andre har kjøpt en vare eller tilsvarende i deres navn på internett.

21 prosent oppgir at noen har kjøpt en vare eller tilsvarende i butikken i deres navn, mens 13 prosent sier at andre har utgitt seg for å være dem på sosiale medier.

Seniorrådgiver Ole Anders Ulsrud i NorSIS mener ulike sikkerhetstiltak kan forklare deler av nedgangen.

– Vi tror at de viktigste årsakene til at dette har gått ned er økt bruk av BankID, både av finansinstitusjoner og andre utsalgssteder, men også at flere bruker totrinnsbekreftelse ved innlogging. Det gjør det langt vanskeligere å misbruke andres identitet på sosiale medier og liknende, sier Ole Anders Ulsrud i NorSIS.

I undersøkelsen oppgir 37 prosent at de benytter seg av totrinnsbekreftelse der dette er mulig. For bare to år siden lå denne andelen på 29 prosent.

Dette kan hjelpe

Flere forsikringsselskap tilbyr forsikring mot ID-tyveri, men det betyr ikke at du kan føle deg helt trygg. Dinside har tidligere skrevet om hva disse forsikringene dekker - og det kan du lese her.

Forbrukerrådet har tidligere sagt til Dinside at det kan være både vanskelig, kostbart og tidkrevende å komme til bunns i en sak om ID-tyveri. En god forsikring kan bidra i denne prosessen, og mange har allerede en dekning inkludert i innboforsikringen sin.

- Forsikringen mot ID-tyveri bør inneholde bistand til å rydde opp i saken, samt rettslig bistand til å kreve erstatning eller få fjernet avtaler som har blitt inngått i ditt navn, har juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, tidligere sagt til Dinside.no.

Hvis du ikke har forsikring, må du være detektiv i ditt eget liv, fortsetter Iversen. I tillegg til etterforskningen som gjøres av politiet, må du skaffe oversikt over hvor identiteten din er misbrukt, og kostnadene som er pådratt. Dette kan være en langvarig prosess, og Forbrukerrådet snakker av og til med folk som blir fortvilet i denne prosessen.

Dersom du ikke er forsikret mot ID-tyveri, kan slettmeg.no og nettvett.no være gode sted å starte for å søke råd og hjelp, ifølge Richvoldsen i Codan Forsikring. Der kan du også få bistand med teknisk hjelp og råd om hvordan du best bør gå fram for å få fjernet opplysningene.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!