Færre inkassokrav: - Bekymringsfullt

Antallet inkassokrav mot privatpersoner falt med 5 prosent mellom april og september, sammenlignet med samme periode i fjor. Det er nødvendigvis ikke godt nytt.

INKASSO: Lindorff rapporterer om en nedgang i størrelsen på inkassokrav. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
INKASSO: Lindorff rapporterer om en nedgang i størrelsen på inkassokrav. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix. Vis mer
Publisert

Samtidig gikk størrelsen på inkassokravene ned med 14 prosent, viser inkassoselskapet Lindorffs egne tall.

Gjeldsøkonom Morten Trasti i Lindorff sier i en pressemelding at en del kreditorer, særlig i offentlig sektor, har vært tilbakeholdne med å sende inkassosaker til privatpersoner under koronautbruddet.

– I tillegg har det vært en utstrakt bruk av betalings- og avdragsutsettelser. Dette har ført til at lån og regninger som under normale omstendigheter ville ha gått til inkasso, ikke har gjort det ennå, sier han.

- Bekymringsfullt

Trasti venter at den nedadgående trenden vil snu når avdrags- og betalingsutsettelsene fases ut og kreditorene går tilbake til mer normale inkassoprosesser.

– Da vil regningene man har utsatt å betale, måtte gjøres opp. Det som er bekymringsfullt, er at flere trolig vil få betalingsvansker. Mange har mistet jobbene sine og fått lavere inntekter under koronautbruddet. Budsjettene vil ikke gå opp for alle, sier økonomen.

Både myndighetene og bankene har innført en rekke tiltak for å hjelpe nordmenn gjennom denne vanskelige coronatida, blant annet ved å ha ekstraordinære dagpengeregler, droppe utlånsrentene og tilby avdragsfrihet.

Mange har opplevd problemer

Tidligere i år skrev vi at mange husholdninger med å få endene til å møtes:

  • Tall fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO viser at 192.000 husstander i Norge, altså 8 prosent, hadde økonomiske problemer allerede tre uker etter at Norge «stengte» 12. mars, meldte NRK tidligere i år.
  • SSB skrev i april at én av fire ikke har privatøkonomisk romslighet til å betale en uforutsett utgift på 18.000 kroner. Dette at mange ikke har en god nok buffer viste også en undersøkelse fra Bank2, som Dinside nylig skrev om.

Hvis det er lån du ikke klarer å betale, både boliglån og forbrukslån, bør du kontakte banken din så fort som mulig. Bankene har innarbeidede rutiner for utsettelse av tilbakebetaling av lån, og myndighetene har satt bankene i stand til å imøtekomme kundene, påpeker Høst i Forbrukerrådet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer