Få tror på forsikringsnæringen

Nå vi bransjen stramme seg selv opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En undersøkelse gjennomført av Finansnæringens Hovedorganisasjon og Forbrukerrådet viser at forbrukere har lav tillit til forsikringsbransjen:

Ikke kjøp denne forsikringen

  • I undersøkelsen sier seks av ti forsikringskunder at forsikringsselskapene med vilje lager kompliserte vilkår for at det skal bli vanskelig å sammenlikne tilbudene fra de ulike tilbyderne.
  • Over halvparten mener det er for dårlig samsvar mellom forsikringsdekningen slik den blir markedsført, og slik den faktisk er.
  • Undersøkelsen viser også at sju av ti tror at bransjen betaler ut mindre enn halvparten av premieinntektene som skadeerstatning.
  • Åtte av ti sier i undersøkelsen at de ikke stoler på dagens praksis med partsoppnevnte sakkyndige i personskadesaker.
  • Finansnæringens konklusjon er at de sliter med et omdømmeproblem. Bransjen selv foreslår at forsikringsselskapene bør lage et minsteprodukt med akseptabel trygghetsnivå for slik gjøre forsikringsproduktene enklere for kunden å forstå. Videre foreslås det skjerpede krav til hvordan forsikringsproduktene skal markedsføres.

    Bransjen foreslår også lage bransjevise regnskap. Slik kan kundene følge med på selskapenes overskudd.

    Kilde: Forbrukerrådet

    AKTUELT