Få penger tilbake ved forsinkelser på buss, tog og bane

Er bussen eller banen mer enn 20 minutter forsinket, kan du be om pengene tilbake.

REFUSJON: Du kan kreve refusjon dersom forsinkelsen er på mer en 20 minutter hos Ruter. Du kan også få refundert hele eller deler av billetten for reiser med tog. Men du må selv gjøre jobben med å rette kravet til transportselskapet. Foto: Kristin Sørdal
REFUSJON: Du kan kreve refusjon dersom forsinkelsen er på mer en 20 minutter hos Ruter. Du kan også få refundert hele eller deler av billetten for reiser med tog. Men du må selv gjøre jobben med å rette kravet til transportselskapet. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Det er snøkaos på Sør- og Østlandet, med tilhørende forsinkelser både i biltrafikken og i i kollektivtrafikken.

Mandag morgen melder VY om forsinkelser på grunn av en feil på en sporveksel, og Ruter melder om forsinkelser på grunn av redusert framkommelighet.

Stort snøfall på Oslo Lufthavn har også ført til noe forsinkelser i flytrafikken i morgentimene, på grunn av brøyting og kø for avising av fly.

Husk at du kan ha rett på refusjon dersom du blir forsinket i kollektivtrafikken, men du må selv kreve refusjonen for å få den.

Alle klager og krav skal rettes til transportøren, altså selskapet du har en billett med. Dersom dere ikke blir enige, kan du klage videre til Transportklagenemnda.

Ruter

Har du kjøpt billett med Ruter, kan du kreve refusjon dersom forsinkelsen er på mer enn 20 minutter.

Ruter refunderer «dokumenterte utlegg» med inntil 550 kroner. Er forsinkelsen lenger, økes maksrefusjonsbeløpet.

Du kan få refusjon for drosje, egen bil (kilometergodtgjørelse) eller annen alternativ kollektivtransport, men de skriver i vilkårene at du må ha beregnet nok overgangstid (minst 5 minutter), du må ha beregnet nok gangtid, brukt riktig rutetabell - og avviket må ikke ha vært varslet på forhånd.

- Avviket må være konkret for at reisegarantien skal bortfalle

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, sier til Dinside at Ruters reisegaranti om rett til inntil 550 kroner ved forsinkelser på mer enn 20 minutter, fremdeles vil gjelde selv om Ruter var ute og varslet om forventede forsinkelser.

KAN HA KRAV PÅ REFUSJON: Ifølge Thomas Iversen hos Forbrukerrådet, gjelder reisegarantien selv om forsinkelser er varslet. Foto: Forbrukerrådet
KAN HA KRAV PÅ REFUSJON: Ifølge Thomas Iversen hos Forbrukerrådet, gjelder reisegarantien selv om forsinkelser er varslet. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Både på nettsidene og i reiseplanlegger-appen varslet Ruter om at snøfallet førte til kraftige avvik, som du kan se av bildet ovenfor.

Men dette varselet om at folk må beregne ekstra tid faller ifølge Forbrukerrådets tolkning ikke under det som i reisevilkårene kalles varslet avvik - og som ville kunne fritatt selskapet for refusjonskrav.

- Årets første snøfall fører erfaringsmessig med seg noen forsinkelser, og Ruter var ute å advarte mot dette. Avviket må være konkret for at reisegarantien skal bortfalle, og en generell informasjon at du må forvente noe forsinkelser er etter vårt syn ikke tilstrekkelig. Det er positivt at Ruter gir informasjon, slik at reisende kan planlegge litt ekstra tid i morgentimene for å unngå å komme for sent til avtaler eller andre transportmidler.

- For at snøvær skal frita Ruter for ansvar må det være snakk om store snømengder, typisk ekstremvær, noe som neppe var tilfelle i dag, sier Iversen til Dinside.

Ruter har også følgende melding på sine nettsider:

«Vinterens første snøfall kan dessverre skape noen forsinkelser. Ble du mer enn 20 minutter forsinket fordi vi ikke var i rute? Søk refusjon. »

Du kan søke om refusjon elektronisk på Ruters nettside.

VY

Reiser du med VY, kan du ha krav på refusjon ved forsinkelser. Her er det litt ulike regler for hvor stor forsinkelsen må være, avhengig av hvilken type tog du reiser med.

VY gir deg rett til 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på 60 minutter på langdistansetogene og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene.

Ifølge Forbrukerrådets informasjon om rettigheter ved forsinkelser i flytrafikken, har du krav på refusjon selv om du ikke har hatt noen direkte utgifter i forbindelse med forsinkelsen, og uavhengig av årsak til forsinkelsen.

Reiser du med Flytoget, og mister flyet ditt på grunn av at Flytoget er mer en 30 minutter forsinket, kan du kreve ny flybillett dersom du har beregnet alminnelig tidsmargin på flyplassen i tråd med flyselskapets anbefaling.

Fly

Flyselskapet er ansvarlig for å tilby deg blant annet forpleining dersom flyet er mer enn to, tre eller fire timer forsinket, avhengig av flyreisens lengde i kilometer.

Du kan også kreve refusjon eller kompensasjon. Du kan sjekke hva som gjelder for akkurat din reise ved hjelp av Forbrukerådets rettighetsguide.

Men dersom du ønsker å benytte deg av kravet til forpleining, må du selvsagt kontakte flyselskapet på flyplassen. Øvrige klager og krav kan sendes flyselskapet i ettertid.

Dersom du har muligheten til å sykle til jobb, er det ikke umulig - selv om det er snø. Du må imidlertid få med deg videoen under:

GLATT: Det er mange enkle grep du kan ta for å gjøre deg klar for vintersesongen på to hjul. Video: Jamieson Pothecary Vis mer