BORTE: Ting kan forsvinne under transport, også når du kjøper brukte ting fra for eksempel Finn. Har ikke selgeren gjort jobben sin, har du som kjøper krav på pengene tilbake. Foto: Cornelius Poppe / NTB Scanpix
BORTE: Ting kan forsvinne under transport, også når du kjøper brukte ting fra for eksempel Finn. Har ikke selgeren gjort jobben sin, har du som kjøper krav på pengene tilbake. Foto: Cornelius Poppe / NTB ScanpixVis mer

Forsvant pakka fra Finn-kjøpet i posten? Dette har du krav på

Få pengene tilbake når ting forsvinner i posten

Selgeren må dokumentere å ha gjort jobben sin, ellers må han erstatte tapet ditt.

Dinside har tidligere dokumentert hvordan nordmenn taper tusenvis av kroner på mislykka Finn-kjøp. Folk forhåndsbetaler alt fra brukte vinkelslipere til splitter nye iPhone-er, men får aldri varene.

Det er da ofte snakk om ren svindel; kriminelle som lokker til seg penger for varer de aldri hadde planer om å sende.

Men det kan også dreie seg om trøbbel med postgangen: Mange selgere hevder å ha sendt varene, men at de må ha blitt borte på veien.

Også da kan du ha krav på pengene dine tilbake.

Telefoner, DVD-er, vesker

Her er tre ferske vedtak fra Forbrukerklageutvalget, om kjøp av brukte varer hvor selger hevder at tingen skal ha blitt sendt:

  • En rogalending kjøpte en iPhone 7 Plus fra en nordlending for 6.000 kroner, gjennom Finn. Men telefonen kom aldri fram, selv om rogalendingen mente å ha sendt den i posten.
  • En kvinne fra Akershus kjøpte to DVD-er av en telemarking på Finn for 1.700 kroner – uten at historien forteller noe om denne astronomiske summen. Selgeren hevdet at DVD-ene hadde blitt sendt slik han lovet, men ingenting dukket opp hos kjøper.
  • En vestfolding kjøpte en veske fra en sørlending gjennom appen Tise for 1.100 kroner. Den kom aldri fram, men selgeren mente hun hadde sendt den og at feilen måtte ligge hos Posten.

Felles for alle historiene er at pakkene ble sendt uten sporing. Og blant annet derfor sitter ingen på dokumentasjon for at pakkene ble, eller ikke ble, postlagt.

Dermed fikk alle klagerne medhold; altså krav på pengene sine tilbake.

Ikke kommet? Ikke betal

Så hva slags vern har man når ting fra Finn, Facebook, Tise eller hva det skulle være, forsvinner på veien?

Jo, vår gamle venn kjøpsloven.

Paragraf 22 i kjøpsloven er nemlig klar og tydelig:

«Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han (...) kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så får du ikke tingen din, kan du altså ha krav på pengene tilbake om du allerede har betalt. Og har du ikke betalt, trenger du heller ikke betale.

Kan være kjøpers ansvar

I utgangspunktet anses varen som levert når selgeren har lagt pakken i posten – uavhengig av om kjøperen har fått hentet den.

Dermed kan kjøperen selv få ansvaret om varen er ødelagt på veien fra selgeren, eller om den forsvinner – vel og merke om selgeren har gjort jobben sin.

Og selgeren må dokumentere at han har gjort jobben sin. Kan ikke selger gjøre dette, blir det han som får ansvaret.

«I mangel av dokumentasjon fra innklagde på at vesken faktisk ble postlagt, kan etter utvalgets syn ikke risikoen anses gått over på klageren» skriver FKU i vedtaket om den forsvunnede veska.

Alle er altså tjent med å postlegge varer på skikkelig vis. Gjerne med sporing, dokumentasjon og forsikringer om varen er kostbar, slik at Posten rydder opp om uhellet er ute. Og som alltid: Husk å avtale dette klart, på forhånd.