Få kontroll på appetitten

Har du problemer med å forspise deg? Få appettitten under kontroll med disse tipsene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

ul>

  • Spis rolig og tygg godt. Bruk minst 20 minutter på et måltid. Da vil du bli fortere mett og ikke orke like mye mat.
  • Skriv en liste over hva du spiser hver dag. Ved å vite at du må skrive ned alt kan du føle at du må droppe sjokoladen eller kjeksen.
  • Spis bare når du sitter. Det vil hjelpe deg med å tenke på hvor mye du får i deg.
  • Pleier du å forspise deg om kvelden? Plukk ut en bok, et blad eller en film du skal se. Da vil du ha noe å glede deg til og noe som får deg til å glemme maten.
  • Spis fra mindre tallerkener. Ikke fyll opp hele tallerkenen.
  • Drikk et glass vann før du begynner å spise.
  • Unngå stressende situasjoner som får deg til å spise mer.
  • Ikke hopp over måltider. Det vil bare få deg mer sulten. Spis jevnlige og passe store måltider. Ikke sult deg fram til den gode middagen.
  • Vent ti minutter fra du får lyst på snacks til å spise det. Mellommåltider er vanligvis impulsivt. Ved å vente vil du kanskje innse at du egentlig ikke er så sulten.
  • Fjern fristende mat fra kjøkkenet.
  • Tren før du skal spise. Det vil fjern sulten.
  • Ha den sunne maten fremst i kjøleskapet.
  • Unngå å handle inn mat mens du er sulten, da kommer du hjem med mer enn du trenger.
  • Mozon.15.07.2005